För ett och ett halvt år sedan sålde vi en begagnad Nissan Qashqai. I dealen ingick att bilen skulle vara servad. När vi skulle serva bilen och göra den klar för leverans såg vi att tidigare ägare nyss utfört 8 000-milaservice och att bilen bara hade gått 300 mil efter det. Onödigt att göra samma service en gång till, tänkte vi, och gjorde ett avslut till nöjd kund.
I somras hörde kunden av sig och sa att kamkedjan hade rasat och slagit sönder motorn. Bilägaren hade sett att det inte fanns någon stämpel för 6 000-milaservicen och krävde att vi skulle stå för motorhaveriet på grund av det. Bilen bärgades till vår verkstad med 11 500 mil på mätaren. Vi noterade då att 10 000-milaservicen inte var utförd. Nissanägaren skyllde på att han inte kunde serva bilen i våras på grund av coronapandemin. Ärendet har nu gått till ARN med krav på att vi ska betala motorraset på grund av missad 6 000-milaintervallen. Vad ska jag göra?
Nisse, Peugeotförsäljare i nordvästra Stockholm
Konsumentköplagen, som jag antar bilägaren lutar sig emot, är väldigt tydlig med rätten för konsumenter att kunna reklamera begagnade bilar och annat. Den är också tydlig med att felet ska ha funnits vid leveranstillfället.
I ditt fall har jag svårt att tro att det skulle bli ett bifall med tanke på att kunden inte hade utfört 10 000-milaservicen. I svaret till ARN får du förtydliga att felet inte fanns vid leveransen för mer än 3 000 mil sedan.
Joachim Due-Boje