Extra: Nissan Sverige går över till agentmodell

Nissan introducerar agentmodell i Sverige.

Återförsäljarnätverket i Sverige som under den traditionella modellen köper fordon från varumärket för att sälja på marknaden, och därmed sätter sin egen prisstrategi samt sköter kundrelationen, blir nu agenter för Nissan.
Enligt agentmodellen kommer Nissan att ta på sig ansvaret för kundernas inköp och ägande, hantera fordonslager på marknaden, fastställa en konsekvent prisstrategi över alla kanaler och säkra direktförsäljning med kunder. Som agenter kommer distributionsnätverket att fungera som mellanhänder på uppdrag av Nissan, där agenterna förblir en integrerad del av köpprocessen. Deras roll som viktiga kontaktpunkter för kunder för provkörningar och information kommer att fortsätta. Agenterna kommer att hantera leveranserna av bilar till kunderna för Nissans räkning, samt erbjuda servicemarknadstjänster.

Det finns för närvarande inga planer på att utöka modellen till andra länder än Sverige.

– Marknaden och kundernas beteende och förväntningar förändras. Vi ska möta kundernas förväntningar och underlätta för den bästa köpprocessen. Våra detaljhandelspartners är ryggraden i vår distribution i Sverige och kommer att vara det i framtiden eftersom vi fortsätter att arbeta nära varandra, säger Cecilie Pedersen, landchef för Nissan i Sverige.

Nissan förbereder nu denna förändring i samarbete med återförsäljarföreningen.

Den nya agentmodellen kommer att implementeras från januari 2024 och arbetet fortsätter i samarbete med det nuvarande återförsäljarnätverket för att ha alla aspekter redo och på plats för lanseringen.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar