Färgen som gäller

Färgjätten Pantone har kollat alla trender och konstaterar att årets färg under 2018 är – ultraviolett. Den extrema superlila nyansen kommer att synas allt mer i både mode, matlagning, sociala medier – och på flera bilar på Genève-salongen!
Det är företaget Pantone som håller ordning på världens färger. Man gör bland annat provkartor så att alla inblandade i tillverkningen av en produkt kan använda exakt samma färgton oavsett var i världen man befinner sig.
Under året som gått har en särskild kommitté, Pantone Color Institute, skickat ut experter över hela världen för att studera modebranschen, mat, nöjesvärlden, filmbranschen, teknikbranschen och nya produkter.
Den färg som de upptäckte var allra trendigast är en superlila variant som kallas ultraviolett.
Den syntes bland annat på tv när Jimi Hendrix album ”Purple haze” 50-årsjubilerade, den syntes flitigt som filter på Instagram och fanns med på flera bilar under Geneva Auto Show.
I sin officiella motivering skriver Pantone att det är ”en dramatiskt provokativ och tankfull lila nyans. Pantone 18-3838 Ultra Violeet kommunicerar originalitet, påhittighet och visionärt tänkande som pekar oss mot framtiden”.
Lila verkar till och med vara en av årtiondets stora färger. Så sent som 2014 utsåg Pantone en annan nyans till årets färg, ”Radiant orchid”. Och bara för några månader sedan döpte man en annan lila nyans efter rockstjärnan Prince.
Företaget har utsett årets färg sedan år 2000, bland annat den gröna ”Greenery” år 2017, bruna ”Marsala” år 2015 och röda nyansen ”Tangerine tango” år 2012.

Text Mikael Jägerbrand

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar