Opel har fortsatt ”lågkonjunktur” i nybilsförsäljningen i Sverige, trots att det på senare tid tillkommit ett antal nya återförsäljare efter danska K W Bruuns/Interdans övertagande av den svenska importen och generalagenturen häromåret.Under årets första tio månader såldes 2 497 nya Opel-bilar i Sverige, vilket faktiskt är en halvering jämfört med samma period 2018.
I sammanhanget kan noteras att Ford, en av Opels huvudkonkurrenter som historiskt sålt ungefär lika många bilar i Sverige som Opel, hade en försäljning på 7 134 bilar under perioden januari–oktober i år, att jämföras med 8 561 för samma period 2018.
Opel har också en något ojämn geografisk täckning i sitt existerande svenska återförsäljar- och servicenät. De har i dag även relativt många mindre återförsäljare på mindre och mellanstora orter, medan en del större kommuner i vissa fall ännu helt saknar varje form av Opel-närvaro.
I exempelvis Eskilstuna, en starkt växande kommun med över 100 000 invånare, saknas det sedan flera år någon som helst Opel-representation och i grannstaden Västerås ser läget numera likadant ut efter Bertil Björkman Bils avveckling tidigare i år.
För nuvarande och potentiella Opel-kunder i de båda Mälardals-kommunerna Eskilstuna och Västerås med tillsammans cirka 230 000 invånare finns i dag de närmaste återförsäljarna och serviceverkstäderna i de betydligt mindre grannkommunerna Köping och Enköping.
Hedin Bils stora Opel-anläggningar i Örebro och Uppsala samt i Stor-Stockholm ligger båda relativt långt bort från både Eskilstuna och Västerås, och i landskapet Sörmland finns förutom i Stor-Stockholm endast två orter med Opel-etableringar, nämligen Nyköping och Järna någon mil söder om Södertälje.
I övrigt finns i dag faktiskt inte en enda auktoriserad Opel-verkstad i hela Sörmland.
Lika illa på Opel-fronten ser det ut i Västmanland på norra sidan av Mälaren. Förutom en fullserviceanläggning i Köping är övriga Västmanland en vit fläck för Opels del.
Ännu mer förvånande är kanske det faktum att Opel för tillfället inte har vare sig en återförsäljare eller en serviceverkstad i östgötska Norrköping, en av Sveriges större städer. Norrköpingsborna hänvisas till grannorterna Linköping och Nyköping.
Och i Kalmar försvinner vid årsskiftet 2019–2020 Bilkompani Kalmar som Opel-handlare när företaget i stället gör en storsatsning på Volkswagen på orten.
Någon ny Opel-återförsäljare i Kalmar är ännu inte utsedd.
I ett läge när franska PSA-gruppen (Peugeot & Citroën samt sedan en tid även tidigare GM-ägda Opel & Vauxhall) planerar att gå samman med italiensk-amerikanska Fiat-Chrysler-koncernen FCA återstår det att se hur detta på sikt kommer att påverka återförsäljar-konstellationerna och GA/Importörs-bilden på den svenska marknaden för de berörda märkena.
Kommer vi kanske som en följd av denna utveckling att få se anläggningar med Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep och Alfa Romeo under samma tak, helt eller delvis, runtom i Sverige?
Ja, osannolikt är det inte.
Fotnot: Opel har i dagsläget 64 fullservice-anläggningar samt ytterligare 25 separata serviceverkstäder i Sverige.
/Peter Lorin
Kommentera