Nyheter | 2020-03-03

Byton till Sverige, Hedin blir ÅF

Den kinesiska elbilstillverkaren Byton har valt Hedin Bil som återförsäljare och servicepartner i Sverige och Norge. Suven M-Byte planeras att lanseras under andra halvan av 2021.

Hedin kommer att etablera en dedikerad Byton-organisation liknande som de har för sina övriga bilmärken. Genom sitt dotterbolag GS Bildelar kommer de också att ombesörja reservdelslogistiken.
– Det här markerar början på ett nytt och spännande kapitel för Hedin. Bytons innovativa koncept är unikt i branschen. Vår gemensamma vision om en starkt kundfokuserad kultur tillsammans med våra kompletterande styrkor kommer att ge oss fantastiska möjligheter för strategisk positionering och tillväxt för båda bolagen, säger Stig Sæveland, Verkställande direktör inom Hedin Automotive Norge.

Byton M-Byte kommer att lanseras på de första europeiska marknaderna under senare delen av 2021. Reservationslistan ligger till grund för lanseringen och med fler än 16 000 norska intressenter är Sverige och Norge två av de viktigaste marknaderna tillsammans med Schweiz, Tyskland, Frankrike och Nederländerna. I höst kommer alltså Byton till Sverige.

Den smarta suven är positionerad i premiumsegmentet och kommer att kosta från 45 000 euro. (exkl moms, frakt och leveransomkostnader). Instegsmodellen med 72 kWh batteri och bakhjulsdrift har en toppeffekt på 200 kW (272 hk) och en räckvidd på upp till 360 kilometer. Toppmodellen med fyrhjulsdrift kommer att ha en effekt på 300 kW (408 hk) och utrustad med ett batteri på 95 kWh kommer den att ha en räckvidd på närmare 435 kilometer. Toppmodellen med bakhjulsdrift kommer att ha en räckvidd på runt 460 kilometer. Se fler bilder här.

– M-Byte har väckt ett enormt intresse i Europa. Omkring 25 000 av våra totalt 65 000 reservationer globalt kommer från Europa. Samtidig är vi medvetna om att våra europeiska kunder ställer höga krav på teknologi, kvalitet, säkerhet och service. Med våra strategiska sälj- och servicepartner samt vår kundvänliga infrastruktur för laddning är jag säker på att M-Byte kommer att övertyga den europeiska marknaden, säger Bytons koncernchef Daniel Kirchert.

Prisstrukturen ska vara öppen och transparent. Kunderna ska kunna växla mellan online och offline kanaler och samtidigt få en konsekvent kundupplevelse.
–  Inom Hedin Bil ska vi vara med och forma framtidens mobilitet med innovativa lösningar och partners. Det användarvänliga ”smarttelefon på hjul-konceptet” som Byton nu lanserar är helt nytt på marknaden. Från första början har deras framtidssäkra lösning och professionella organisation imponerat på oss, säger Anders Hedin, ägare och ceo i Hedin-gruppen.

Senast skrivet om Hedin Bil i Motorbranschen:
Öppnar ny anläggning i Trollhättan

Om Byton
Byton har satt samman ett team av ledande experter från både fordons-, it och teknologibranschen. Med produktion och utvecklingsanläggning i Nanjing, Kina, designcenter i München och teknologicenter i Silicon Valley har man fokus på en internationell närvaro. Den serieproducerade versionen av den helelektriska suven M-Byte lanserades under IAA i Frankfurt 2019. Förproduktion inleddes hösten 2019.

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar