Historiskt rattat

Rafael Edwardsson som är butikschef på Kamux i Norrköping bjuder på en härberättelsen om bilrattens historia:

”De tidiga rattarna var rigida ringar av trä, direkt kopplade till hjulaxeln. Att svänga var oerhört tungt, även om premiumversionernas läderöverdrag gav ett något bättre grepp.
Ett annat problem var skakningarna i ratten, vilka snabbt tröttade ut förarens händer. Som en lösning erbjöds banjoratten (bilden ovan) där ekrarna ersatts med vajrar som gav efter en smula och därmed dämpade stötarna.
För att underlätta styrning vid låga hastigheter och stillastående började man rätt tidigt experimentera med servostyrning. Cadillac köpte 1926 ett patent utvecklat på basis av styrsystemen för fartyg, men lågkonjunkturen och börskraschen 1929 satte punkt för utvecklingen.
Som många andra teknologiska framsteg tog också landfordonens styrsystem stora kliv under andra världskriget och när freden kom började biltillverkare implementera de hydrauliska och elektroniska hjälpmedel som krigsmakterna utvecklat.

Under de första nittio åren av sin historia hade ratten endast två uppgifter – att styra bilen och tuta i signalhornet – men ju närmare vi kommer det nya millenniet, desto fler funktioner börjar biltillverkare lägga till så att föraren skulle slippa släppa ratten med händerna. Bilradions och färddatorns kontrollpaneler flyttade dit och vissa modeller testade att ersätta växelspaken med vingar bakom ratten, som på F1-bilar – men de lyckades inte slå igenom.

I dag ska en bilratt innehålla allt från radio-, dator- och telefonkontroller, farthållare, signalhorn, värmeledningar och airbag. Den moderna ratten är ett högteknologiskt designobjekt, som bara till den runda formen påminner om de tunna cirklarna av trä för hundra år sedan.

Ratten är gränssnittet mellan föraren och vägbanan, och ett ergonomiskt och tryggt handgrepp är därför avgörande för säkerheten. Det klassiska greppet man får lära sig på bilskolan, med händerna på klockan tio och två och med armarna lätt böjda gäller fortfarande. Känns det bekvämt är det också tryggt.
Om man är flera som använder samma bil, ska man alltid justera höjden på och avståndet till ratten för varje enskild förare.
Med intåget av hastighets-, distans- och filhållare, för att inte tala om självstyrande bilar, jobbar tillverkarnamed att öka säkerheten och komforten. Vissa märken kommer redan nu med styrassistans för att undvika krockar.
Det är många spännande saker som är under utveckling och som sannolikt blir standard i framtiden. Men ännu är det inget som ersätter en alert förare då det kommer till trafiksäkerhet.”


Högteknologiska reglagepaneler på moderna rattar.

 

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar