Nummer 11 av Motorbranschen distribueras med början 12 november. Om du inte redan är abonnent, teckna en prenumeration du också så får du ditt eget exemplar i brevlådan!
Här är smakprover ur innehållet:
Se filmen – Chefredaktören ger en hint om innehållet i novembernumret
Rekordåret 2017
Dags för årets stora lönsamhetsundersökning, komplett med alla bilbranschens gebit i novembernumret.
2017 var ett rekordår för försäljningen av både personbilar och lastbilar. Men hur gick det ekonomiskt? Det avslöjar vi i vår unika, årliga lönsamhetsundersökning.
Det sker stora strukturomvandlingar på verkstadssidan. Vi analyserar både skadeverkstäder och verkstäder.
I en unik ranking ser vi också hur olika delar av motorbranschen har klarat sig i förhållande till alla andra stora branscher. Det går allt bättre för återförsäljare, verkstäder och andra fordonsrelaterade branscher. Men hur står sig branschen i konkurrens med andra? Det avslöjar vi också och blickar samtidigt framåt och analyserar trender, både i branschen men också omvärlden och de samhällsekonomiska förutsättningarna de kommande åren
Nytt grepp mot
exmoms-kunder
Här huserar lastbilarna i samma hus som transportbilarna. De samsas på en fastighet större än sju fotbollsplaner. En samlokalisering som väntas ge synergivinster.
Missnöjet inom Peugeot
Återförsäljarna är frustrerade och oron sprider sig till Opelledet. Vi skickade vår reporter Maria Eriksson, som har koll på alla turer i handlarnätet, till Paris för att höra vad tillverkaren svarar.
Riskfyllda jobb …
… har många gånger biltransportörerna. En chaufför berättar om en kollega som var en hårsmån från att bli påkörd av en omkörande bil.
Ett radarpar …
… både på verkstaden och racingbanorna är två medarbetare på BilMånsson i Halmstad. Deras tävlingsiver smittar av sig i jobbet.
Ta det bästa av varandra
För att lära av andra behöver man inte gå över ån – för personbilshandlaren kan det räcka med en promenad till den tunga sidan av branschen. Och kanske vice versa.
Anders Parment
I sin novemberkrönika illustrerar han hur skandaler kan rädda människoliv och hur viktig kritisk oberoende granskning av bilindustrin är för den tekniska utvecklingen.
Frågorna till våra experter …
… handlar bland annat om en lackfirma som tröttnat på att stå för garantin på förbättringsarbeten åt rotens bilhandlare, om en kund som tyckte att bilhandlaren borde ha talat om att beg-bilen var direktimporterad och en annan, som kände sig snuvad på en app vid nybilsköp.
Nu satsar oljestaterna
på att ta fram elbilar
Läs om den nya elbilen som Saudiarabien miljardinvesterar i. Den kommer att börja säljas 2020.
Kinesisk el-transportbil
Ja, en sådan är på väg till Europa och på sikt till Sverige. En bil, utrustad med ett litiumbatteri med hög kapacitet, som kan köras upp till 20 mil på en laddning och kan konfigureras i många olika format.
Hälsovård med bilköpet
Ja, det är inte otänkbart att du snart kan leverera det med bilen. Med nya funktioner rankas faktiskt ”Bilen som doktor” lite överraskande in på femte plats när det amerikanska marknadsundersökningsföretaget MarketResearch.com identifierar sex ledande trender inom bilindustrin.
VINN!
Böcker!
Vi lottar ut 2 ex av den nya boken ”Volvos polisbilar”.Vill du vinna – kolla in vårt novembernummer!
Du får också läsa om:
o Rekrytering över Östersjön.
o En ljus framtidsanalys.
o SC:s nya satsning.
o 22 illegala invandrare, påträffade under razzior.
o Ett nytt lagkrav i kölvattnet av personalliggare.
o Främsta skälet till att svenskar byter bil
o Aurus Senat och fem andra bilnyheter.
o Hur långt varje bil körs per år.
o Monstertrucken som kom till av en slump.
o Vad som händer framöver
o Hur tre lastbilskunder väljer.
o Hur tre kolleger ger kritik.
o Vem som får MRF:s stora pris.
o Om vem som bytt jobb, sålt, köpt och tagit upp nya märken.
Vad vill du läsa i Motorbranschen? Tipsa oss gärna!
Kommentera