Färska siffror över de nya bilmärkena visar att marknadsandelarna för nykomlingarna, många av dem kineser, fortfarande är relativt små. Så här såg läget ut för mars 2024 (siffror från den 21 mars):
Polestar har en marknadsandel på snart två procent och är idag 15:e största märke, MG är näst störst men har tappat halva sin marknadsandel från 2023, de är 22:a märke 2024.
Zeekr är 27:a och Byd 29:e med 0,47% resp. 0,35% marknadsandel.
Lynk&co är 33:e men har hittills levt på laddhybrider, de skall nu lansera sin första renodlade elbil.
Xpeng som har hjälp av Bilia har nått en marknadsandel på 0,20%.
| Märke | Antal 2024 Q1 |
Marknads- andel 2024 Q1 |
2023 helår | Marknads- andel 2023 helår |
MA utveckling |
| Polestar | 759 | 1,56% | 3638 | 1,27% | 0,29% |
| MG | 524 | 1,08% | 6902 | 2,40% | -1,32% |
| Zeekr | 230 | 0,47% | 21 | 0,01% | 0,47% |
| Byd | 171 | 0,35% | 3454 | 1,20% | -0,85% |
| Lynk&co | 135 | 0,28% | 1461 | 0,51% | -0,23% |
| Xpeng | 98 | 0,20% | 235 | 0,08% | 0,12% |
| Fisker | 50 | 0,10% | 88 | 0,03% | 0,07% |
| Ora | 40 | 0,08% | 706 | 0,25% | -0,16% |
| Hongqi | 27 | 0,06% | 87 | 0,03% | 0,03% |
| Nio | 23 | 0,05% | 201 | 0,07% | -0,02% |
| Ineos | 15 | 0,03% | 40 | 0,01% | 0,02% |
| Maxus | 9 | 0,02% | 121 | 0,04% | -0,02% |
| Geely | 9 | 0,02% | 80 | 0,03% | -0,01% |
| Lotus | 6 | 0,01% | 22 | 0,01% | 0,00% |
| Ssangyong | 5 | 0,01% | 3 | 0,00% | 0,01% |
| Övrigt | 4 | 0,01% | 62 | 0,02% | -0,01% |
| Jac | 3 | 0,01% | 12 | 0,00% | 0,00% |
| Aiways | 2 | 0,00% | 27 | 0,01% | -0,01% |
| Zhidou | 1 | 0,00% | 0 | 0,00% | 0,00% |
| Levc | 1 | 0,00% | 2 | 0,00% | 0,00% |
| Dfsk | 0 | 0,00% | 6 | 0,00% | 0,00% |
| Summa | 48677 | 287463 |
Fisker, Ineos och Ssangyong är absolut inte kinesiska. Lotus och LEVC kan diskuteras, men jag skulle säga att de är brittiska företag med kinesiska ägare. Räknar ni dem så bör även Volvo vara med.