Nyheter | 2017-10-09

Stormvarning på största däckhotellet

Lugnet före stormen råder på Bilias Däckcenter i Malmö. Just nu sköter tre medarbetare norra Europas största däckhotell med vidhängande däckverkstad. I november kommer tio gånger så många anställda att kämpa här för att hinna med hjulskiften på runt 250 bilar om dagen. Om allt går som planerat, vill säga, vilket det inte alltid gör.

TEXT & FOTO ROLAND WIRSTEDT

Förra året i början av november larmade kvällstidningarna om ett annalkande snökaos. Visserligen bara i Stockholmstrakten, om man läste hela texten, men krigsrubrikerna på löpsedlar och första sidan satte fart på Malmöborna också.
– Över en natt fick vi tvåtusen bokningar,
vilket motsvarar åtta arbetsdagar. Något som vi aldrig riktigt hann i fatt. Och de vi inte kunde hjälpa kom hit och ville ha ut sina däck för att själva lägga på dem innan ovädret skulle slå till. Jag var här mellan fem på morgonen till elva på kvällen sju dagar i veckan. Det var rena rama cirkusen, säger Marcus Ek, som är chef för Bilias Däckcenter som ligger i Malmös bilkluster i Fosie.
PÅ ANDRA SIDAN Agnesfridsvägen ligger kon-cernens Toyotahandel och längre ner längs ga-tan Bilias stora Volvobutik. Allt väl samlat, till skillnad mot tidigare. Då låg däckverksamheten utspridd på tre olika lokaler i staden, något som innebar en hel del avancerad logistik.
Fosieanläggningen, som har varit i drift i ett och halvt år, är den första i raden av däckcenter som Bilia satsar på. Stockholm, Göteborg och Oslo står på tur. I Stockholm bygger företaget ett helt nytt center i Eriksberg. När den anlägg-ningen är i full drift knuffar den ner Malmö från förstaplatsen. Däckcentret i Eriksberg får plats för 60 000 hjul mot Malmös 44 000.
Bilias strategi är väl utmejslad. Affärsom-rådet ”Däck” är ett prioriterat område och en utvidgning av kundrelationen från köp, leasing, verkstad och service.
– Den som köper en ny bil hos Bilia måste ju skaffa vinterhjul någonstans. Där har vi en naturlig kontakt och vi försöker så klart fånga in dessa kunder, säger Marcus Ek.
DÄCKBRANSCHEN ÄNDRADE helt karaktär 1999 då det blev lag på att ha vinterdäck från och med första december till och med sista april, en period som senare – år 2009 – kortades till 15 april. Med lagstadgade tider av hjulbyten har det blivit en extremt säsongsbetonad bransch, med två utpräglade arbetspucklar under sen-höst och tidig vår.

Däckcentret har blivit lite plantskola: En handfull av dem som pallar trycket under en säsong brukar erbjudas fasta jobb i företaget.

Den verkliga prövningen infaller på våren då tidsfönstret för dem som kör dubbat endast är två veckor. Enligt lag måste vinterdäck vara på till och med sista mars om det råder ”vinterväglag”. Och senast den 15 april måste dubbdäcken av. Detta drabbar framför allt norra Sverige där de flesta, omkring 90 pro-cent, enligt Däckspecialisternas riksförbund (DRF), kör dubbat.
DRF har under flera år kämpat för att återställa tiden för dubbdäck till sista april, men än har förbundet inte fått något gehör. Man slåss även för att förbjuda odubbade vinterdäck under sommarhalvåret, eftersom det finns en trend att allt fler kör året om med vinterdäck. Något som inte är bra ur trafiksäkerhetssynpunkt eftersom främst bromssträckan blir betydligt längre än för en bil med sommardäck.

FÖR MARCUS EK på Bilias däckcenter innebär de två utpräglade arbetstopparna att han får kalla in extrapersonal höst och vår. Det handlar om uppåt 30 personer som måste läras upp och skolas in.
– Vi brukar mjukstarta så att alla får lära sig rutinerna. Det är vi väldigt noga med. Och hit-tills, ta i trä, har vi inte haft några tillbud.
I början försökte Marcus Ek sköta rekry-teringen själv, men det tog alldeles för mycket av hans tid, så numera anlitar han ett beman-ningsföretag när det gäller produktionen.
– Det har också det goda med sig att om en person inte fungerar så blir det beman-ningsföretagets bekymmer att ordna fram en ny medarbetare. Tidigare satt jag fast med en sådan person under hela den avtalade tiden. Den administrativa personalen anställer jag fortfarande själv, säger Marcus Ek.Jobbet kräver sin man. Det är stressigt och det är många och tunga lyft under långa arbetsdagar.
– I början ville jag helst ha bilmekaniker, men det fungerade inte så bra. Det är en ganska extrem miljö, så nu vill jag ha folk som kom-mer i tid, som kan jobba och som tycker det är roligt att träffa kunder, säger Marcus Ek.
Däckcentret har blivit något av en plant-skola för övriga Bilia. En handfull av dem som pallar trycket under en däcksäsong brukar erbjudas fasta jobb i företaget.

Under arbetstopparna kallar Marcus Ek in uppåt 30 personer som måste läras upp och skolas in.

Mathias Ragnarsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar