Iveco: ”Biogas är framtiden”

Motorbranschens Sven-Erik Lindstrand har träffat Ivecos Nordenchef Håkan Jönsson, just hemkommen från introduktionen av nya tunga fjärrbilen S-Way (bilden nedan). Ett jätteevenemang som ägde rum på IFEMA kongresscenter i Madrid med 1 200 gäster med återförsäljare, storkunder och journalister på plats.
– S-Way har en helt ny, rymlig och toppmodern hytt, helt anpassad till att underlätta yrkesförarens vardag och bilen har full internetuppkoppling. S-Way kommer att betyda mycket för märkets ansträngningar att göra en inbrytning på den svenska tunga marknaden, säger Håkan Jönsson.

Fordonsgas på frammarsch
Iveco erbjuder ett komplett gasdrivet program för samtliga modeller från lätta Daily, medeltunga Eurocargo och de tunga lastbilarna. Speciellt inom lokal- och regionsbussar har stora mängder gasdrivna fordon levererats, bland annat flera hundra till Paris.
– Här finns definitivt en potential. LNG är för närvarande det enda alternativet till diesel på långtrader. Exempelvis har fjärrbilen S-Way med 460 hk i gasutförande en aktionsradie på hela 1 600 km, vilket modellen är ensam om i det segmentet. Gasdrift ger 99 procent minskade partikelutsläpp jämfört med diesel, 90 procent lägre kvävenitrat och med biogasdrift 95 procent mindre koloxid. Här handlar det också om 15 procent lägre bränslekostnader och minskat underhåll med 9 procent. Bullernivån är också betydligt lägre, fortsätter Håkan Jönsson.

Styrkeläge
Iveco är särskilt stora på sina traditionella hemmamarknader i södra Europa som Italien, Frankrike, Tyskland och Spanien. På transportbilar är Iveco starka, främst i Danmark och Sverige. På lastbilssidan är Litauen intressant med en totalmarknad på bortåt 9 000 tunga lastbilar årligen. Detta främst betingat av landets många stora internationella transport- och logistikföretag, att jämföra med en svensk totalmarknad på runt 6 000 tunga bilar.
– I det lätta segmentet är transportbilen Daily (bilderna nedan, reds anm) ett glädjeämne och har runt tio procent marknadsandel i sin klass i Sverige. Modellen genomgick tidigare i år en stor produktförnyelse med bland annat full internetuppkoppling och autobromsfunktion upp till 50 km/t. Daily erbjuds med diesel, gas- eller full eldrift. Daily är också ensam om en 8-stegad helautomatisk växellåda, Hi-Matic. Förutom att grillen har ’marknadens bredaste smajl’ så spänner modellen över 3,5-tonsgränsen och erbjuds upp till 7,2 tons totalvikt. Något som dock kräver C-körkort, säger Håkan Jönsson.

– Mycket av den tekniska utvecklingen inom företaget fokuserar på hållbara transporter. Jag menar att gasdriften i dag är det absolut renaste alternativa bränsle. Och infrastrukturen med tankställen är under stark utbyggnad med aktörer som Gasum, Fordonsgas (Air Liquid), Göteborg Energi och EON.
I dag har 16 privata återförsäljare i Sverige förutom de tre som är fabriksägda och som ligger i Göteborg, Malmö och Helsingborg. Antalet serviceställen är 34.
– Vi välkomnar fler återförsäljare runt om i landet, avslutar Håkan Jönsson.
Text & foto Sven-Erik Lindstrand

Håkan Jönsson
Håkan Jönsson, 44, tillträdde för drygt ett år sedan som vd för Iveco i Norden och Baltikum med totalt åtta marknader. Hans föregångare Lars Beck blev försäljningsdirektör i danska Nic. Christiansen Gruppen som importerar koreanska Hyundai till både Danmark och Sverige. Vanligen finns Håkan Jönsson på Iveco-kontoret i Albertslund väster om Köpenhamn nära Kastrup dit han pendlar från bostaden i Malmö. Håkan har tidigare varit verksam under drygt tio år inom Daimler Trucks & Bus, både i Sverige och internationellt. Utbildad civilekonom i Lund. Bland fritidsintressena finns förutom familjen, cykling och joggning. Har två småbarn med sambon Charlotte.

CNH Industrial:
Iveco ingår i CNH Industrial N.V. som är en global koncern inom Automotive med ett brett utbud av produkter med varumärken som Case IH, New Holland Agriculture samt Steyr traktorer och lantbruksmaskiner. Vidare Case, New Holland Construction och Iveco Astra entreprenaddumprar, Iveco lastfordon, Iveco Bus och Heuliez Bus, Magirus brandbilar, Iveco Defense Vehicles för militär användning och FPT Industrial med industrimotorer och transmissioner.
o Namnet Iveco är en förkortning av Industrial Vehicle corporation. Bolaget tillkom 1975 genom en sammanslagning av lastbilsdivisionerna inom italienska Fiat Veicoli Industriali, OM, Lancia samt franska Unic och tyska Magirus.
o Iveco, som styrs från Turin, gick 1986 samman med Ford Truck i Storbritannien. 1990 togs ENASA/Pegaso i Spanien över av Iveco.
o Iveco tillverkar årligen runt 150 000 nyttofordon inom de lätta, medeltunga och tunga segmenten.
o Produktutbudet innefattar lätta Daily, medeltunga Eurocargo samt tunga X-Way och S-Way.
o Iveco har över 21 000 anställda runtom i världen och 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder.
Milstolpar
o
1999 bildades CNH Global genom en sammanslagning mellan New Holland och Case Corporation.
o 2011 bildades Fiat Industrial med Iveco, CNH Global and FPT Industrial (Fiat Powertrain Technologies med motorer och transmissioner).
o 2013 slogs Fiat Industrial och CNH Global samman vilket ledde till dagens CNH Industrial NV, registrerat i Nederländerna med huvudsäte i London. Bolaget kontrolleras av investmentföretaget Exor vilket i sin tur ägs av familjen Agnelli som i mycket förknippats med Fiat.
o Verksamheten har över 63 000 anställda med tillverkning i 66 fabriker runt om i världen. CNH Industrials personaltidning Link ges ut på 17 språk. Produkterna marknadsförs på 180 marknader.

Iveco har sina rötter bl.a i tyska Magirus. Ovan brandbilar från 1950-talet med luftkyld motor.

 

DE TUNGA IMPORTMÄRKENA
1986 började Daf sälja sina lastbilar i Sverige. Mercedes-Benz fanns sedan långt tidigare. År 2001 levererade MAN sin första tunga TGA till svensk kund.
I starten gick det trögt för importmärkena. För tjugofem år sedan, 1994, hade Scania och Volvo tillsammans 96 procents marknadsandel i klassen 16 ton och uppåt, vilket lämnade 4 procent åt de övriga. Av dessa stod den gången Mercedes för 3,3 procent.
Tio år senare, 2004, låg de svenskes andel fortfarande på dominerande 95,3 procent med 4,7 procent åt nykomlingarna.
Successivt har importmärkena ökat och i fjol, 2018, svarade dessa gemensamt för 17,6 procent. Volvo svarade visserligen för 42,4 procent och Scania för 40 procent medan 10,5 procent gick till Mercedes, 3,3 procent till Daf och 3,1 procent för MAN. Men hittills bara en handfull åt tunga Iveco: mindre än en procent.

 

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar