Autolounge i Kungsbacka, återförsäljare av Abarth, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Peugeot, Opel, Citroën, DS, Mitsubishi och Subaru, har funnits i 18 år och byggde ny bilhall så sent som 2022. I samband med det nådde man miljardomsättning.
Nu tvingas man gå i konkurs, men investeringarna i den nya bilhallen är inte huvudorsaken.
Tidningen har talat med ägaren Christian Skaar, som är bedrövad över marknaden och säger att han inte har sett något liknande på alla sina år i branschen.
– Vi har stora volymer hyrbilar, det är en stor del av vår verksamhet, och när man skall återta dem efter 6-12 månader måste de säljas vidare för att vi skall få ekonomi i affären. Vi satte kalkylerna 2022 när det var en fin marknad med bilbrist, och utvecklingen var bra till en början. Men under sista året har det varit en hemsk utveckling och bilarna går inte att sälja. Vi har inga inkomster, bara utgifter. Treårsbilarna med lite lägre prislappar går bra, de vänder på en sekund, men de här nyare är helt omöjliga. Även exporten är dålig, vi har ganska stor marknad i Tyskland och där talar man om total kollaps.

Han återkommer flera gånger till att det inte är en lokal fråga, utan att hela Sverige och även den europeiska marknaden kommer att bli varse hur dåligt läget faktiskt är.
– Under mina 26 år i branschen har det varit många upp- och nedgångar, som finanskrisen 2008, som pandemin. Man klarar att det är dåligt ett tag, och lyckas alltid vända läget om man bara är ihärdig, men här har det varit ett svårt ränteläge under nästan ett år och vi kan inte vänta längre på att det skall vända.
– Det här liknar ingenting jag har sett tidigare. Vi har en extremt vikande marknad och jag tror vi blir fler som får se en jätteeffekt av torkan därute.
Autolounge har 26 medarbetare som nu får leta efter andra jobb. Christian Skaar säger att man kommer att hjälpas åt via sitt nätverk och att han verkligen vill ta ansvar för att det ordnar sig för dem, men att de nog får lätt att hitta något nytt, då alla är duktiga.
Själv skall han hjälpa konkursförvaltaren att strukturera konkursboet, och sedan får han se.
– Det blir nog något med bilar i alla fall, jag har jobbat i branschen sedan jag var 17 år. Men först måste vi landa i detta.
Hej. Jag hade en Fiat 500 på leasing som jag fick lov att avbryta 2023 april. Firman var snälla att avbryta leasingen så det blev för dyrt för mig gentemot en avgift såklart på en viss procent. Vi lämnade bilen i april och betalade avgiften plus reperationer av vindrutan. Idag 1,5 år senare får vi en faktura från Santander på 10.000kr där det står påminnelse av obetald räkning på bil med reg nr …vad gör man då? Vi hade en överenskommelse vilket jag har mejl på. Jag har betalt det jag var skyldig men nu får jag en faktura. Har inte ägt bilen på 1,5 år.
sitter också med premiumpaket “däck och alla reparationer ingår”fick fel på bilen,dom godkände rep.på annan firma ,nu fick man en smaskig räkning,inga däck och en service där man byter olja/filter.det är ingen service!
MOMENT 22
Leasat en Fiat 500 X i 3 år.
Köpt till premiumpaket och 500 mil xtra/år dvs 2000 mil/år
Kan köra 6000 mil/år som betalas med 300:- xtra /mån till Santander Bank.
Enl Bankens villkor gäller 1500 mil/år! 3 år = 4500 mil
Enl Autolounge villkor 2000 mil/år 3 år = 6000 mil
IOM konkursen gäller inte Autolounge villkor öht, VILKET innebär om man kört över 4.500 mil så får du BETALA övermil med 20:- milen vilket för mig bl a innebär en SKULD till Santander Bank 8000 kr SAMTIDIGT som jag fortsätter betala dom 300:-/mån för 2000. mil som du INTE får köra enl bankens villkor! INGEN INFO, inget svar fr Santander Bank.
Massvis av människor är drabbade NÅGON som vet ngt om detta?
Hej Annika. Jag sitter i exakt samma situation, dock ligger min skuld på dryga 30.000:-
Vill du ta kontakt med mig så vore det bra. Jag försöker dra ihop så många som möjligt för att sedan klura ut nästa steg.
Mvh Nicke
Hej, vilken tråkig situation! Vänd er till Konsumentverket eller er kommuns konsumentvägledare och fråga hur ni går vidare.
Hej.
Jag är i samma situation. Ska ni driva ett ärende mot konsumentverket eller liknande så är jag gärna med.
Mvh Lars
Hur har det gått för er? Jag har en vän som leasat en bil i Spanien (han bor där) och skulle ha avslutat den nu i april. När dom nu kursade så säger Santander att han har ett år kvar. Bilen har nu körförbud och måste då köras till Sverige för att besiktas. Det blir ju då också 700 mil extra på mätaren om han ska köra tillbaka också. Så nu står han med en bil med körförbud som kostar 7000/ månad. Att frakta bilen är ju ca 25.000 tur o retur om man inte ska köra den
Sitter i samma sits
Vi sitter i samma sits eller hjälper min mor. Skulle gärna vilja höra din story. Maila mig gärna och vilka underlag ni gått på
Jag var precis i kontakt med Santander och de villa ha skrifligt underlag på avtalet där det framgår att man betalar för Premium med 500 extra mil per år och då säger de enligt han jag prata med att de backar från att ta ut kostnad för extra mil.
Fann denna tråd nu, hur har det gått? Leasar också en med premium-paket och dom 500 extra milen/år, letade efter mitt avtal och fann ett digitalt signerat av mig och autolounge där datum, reg-nr och kostnad framgår men INTE mätarställning eller hur många mil jag får köra. Någon som känner igen sig?
Chansar på att fråga här, kanske det finns nån som arbetat på Auto Lounge i KBA och kan hjälpa mej?
När jag skulle serva bilen nu efter konkursen,fanns inte Serviceboken i handskfacket som brukligt bilen, utan en A4 med en Checklista på vad som var gjort vid förra Servicen.
Har försökt på alla möjliga sätt få reda på om bilens servicehistorik finns loggad Digitalt, men hittar inget.
Hej. Finns inget digitalt sparat av service mm i Fiats värd .
Därför så viktigt med en ifylld s-bok på Fiat, Alfa & Jeep då detta är ända sättet för en annan verkstad att se vad som är gjort.
Om nån av de säljare som jobbade där söker jobb så kan de höra av sig till Sweden car i Göteborg som söker en duktig säljare
Tack Kevin!
Det kan säkert behövas lite hjälp, då den tidigare ”VD” troligtvis inte ligger så ”högt i kurs”…
Startar idiotiska saker som racing och bilhandel utomlands…Ridå
Är det någon som fått någon info skickat till sig från auto lounge eller banken eller kom det även för er som en överraskning? Här skulle man bara boka vanlig service och fick reda på det genom en rubrik på hemsidan. MVH, Linda
Sitter och funderar hur jag skall formulera mig på bästa sätt på denna artikel. Är den objektivt skriven?!?
Denna gubben borde söka in på Dramaten.
Han har bara räddat sig själv, ingen annan. Finns så många historier att berätta här som inte på något sätt är till hans fördel.
Nä, åk du ner till ditt sommarhus och njut medans vi som jobbat för dig söker jobb.
Samvete tror jag inte finns i ditt vokabulär.
Det ligger väl i tiden att INTE köpa nytt. Håll liv i det begagnade så länge det går. Bristande marknadsinsikt orsakade detta i min mening.
Håller med dig om det du skriver! Nu har han precis startat en ny bilfirma igen. Han har köpt ett färdigt AB/lagerbolag och precis namnändrat det till CST Halland AB. Trots tre konkursade bilbolag med över 60 miljoner i skulder, 1600 lurade privatleasingkunder och ett 25-tal anställda som precis förlorat jobben, så är han där igen, i samma hopplösa bransch.
Galet på alla vis..