Jordbruksprodukter kliver in i bilfabriken

Allt fler delar i moderna bilar kommer inte från ett stålverk eller oljeraffinaderi – utan från en åker.  De stora biljättarna har börjat använda material som hampa, soja och vete i produktionen. Materialen gör inte bara bilarna lättare och mer bränslesnåla utan minskar också behovet av plast.

Ända sedan de första bilarna började rulla i slutet av 1800-talet har flera olika faser passerats. Under de första decennierna bestod många komponenter av trä, samma material som i dåtidens hästvagnar. Sedan följde en lång period då bilarna gjordes av stål.
Efter oljekrisen på 1970-talet har allt mer plast använts för att göra bilarna lättare och mer bränslesnåla. Det är inte ovanligt att en bil innehåller 200 kilo plast.
Nu är det i stället material som hämtas från jord- och skogsbruk som gäller, många delar är tillverkade av fibrer eller andra växtdelar. De stora biljättarna satsar just stora resurser på att ge bilarna en bättre miljöprofil genom att framför allt ersätta olika plaster. Bland de bilmärken som redan har delar gjorda av ”bioplaster” finns både Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Toyota, Volkswagen, Volvo och Mitsubishi.

De flesta har börjat ersätta interiördetaljer som säten, golvmattor, instrumentbrädor och dörrpaneler med olika fibermaterial från bland annat hampa, sockerrör, lin och vete. Ofta används olika restprodukter från jordbruk, material som annars inte skulle kommit till användning.

Ford använder sedan flera år vetehalm till dörrfack i sina Flex-modeller och kommer också att börja nyttja rester av de agave-växter från tequila-destillation.

– Vi utvecklar ny teknik för att effektivt kunna använda refuserade fibrer och andra material, säger Debbie Mielewski, chef för hållbarhetsforskningen vid Ford Motor company.

Än så länge har dock få företag börjat använda växter för bilarnas exteriörer. Två undantag är modellerna Lotus Eco Elise som har hampafibrer i både tak, skärmar och spoiler, samt Ford Mustang där stora delar av karossen är förstärkt med linfibrer och linfrön.
En annan fordonstillverkare som använder jordbruksprodukter är John Deere. De gör både tak och skärmar till flera av sina jordbruksmaskiner av majs och sojabönor.
Soja började användas av bilindustrin redan på 1990-talet som ersättning för plasten på elkablar och finns i miljontals bilar från bland annat Audi, Honda, Mercedes, Porsche, Toyota och Volvo. Tyvärr är det inte bara miljövänner som gillar soja; många bilägare på landsbygden har tvingats till dyra reparationer sedan möss gnagt sönder elledningarna.

/Mikael Jägerbrand

Exempel på användning 

Bambu – Högtalare, ratt, backspeglar.
Kokos – Nackstöd.
Lin – Bromsskivor, bilsäten, motorhuv, tak, dörrpaneler, golvplatta.
Majs – Tak, skärmar.
Mango – Rengöringsmedel för olja.
Ris – Däck, isolering för elkablar, fästen.
Soja – Tak, isolering för elkablar, bilsäten.
Vetehalm – Lådor, mattor.

 

 

Läs laser ska driva bil på månen

Läs om rusningen efter bilar i kinesiska Wuhan

 

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar