Kamux vill bli störst på begagnat

Målen är högt satta för finska Kamux – de ska bli nummer ett i Europa. Vägen dit är begagnade bilar, enkla lokaler, pålitlighet och bra priser.  

Hur kommer det sig att finska kedjan Kamux växer och slår nya rekord? De gör ju inget speciellt! Även efter att ha besökt ett par anläggningar kvarstår intrycket: de gör inget nytt, men det de gör, gör de bra.

Begagnathandeln har professionaliserats och utvecklats raskt – mycket mer än nybil. De små har försvunnit, kvaliteten i produkter och processer har förbättrats och lönsamheten har ökat. Medan nybil drabbas först av osäkerheter kring elektrifiering, bonus-malus, agentmodeller och tillverkares egen försäljning tuffar begagnatförsäljningen på bra.

Även om Kamux menar att marknaden är fragmenterad sker en koncentration – i Sverige ser vi hur de specialiserade, stora begagnathandlarna KVD, Riddermark och Kamux växer. Särskilt de två senare.

Kamux kombinerar nätet med lokala försäljningspunkter. Låga fasta kostnader och snabb lageromsättning samt lönsamma tilläggstjänster är smart. Men det finns också en fyndkänsla som spelar in. Det är enkelt, och kunden blir väl bemött.

Kamux framgångsrecept är: pålitlig partner, bästa servicen och tilltalande prissättning. Inget nytt alltså, men en fräsch blandning. Kamux driver linjen att begagnat är bra ur hållbarhetssynpunkt – medan resten av branschen är inne på att man ska sälja nytt för en snabbare omställning mot fossilfritt.

Volym ger många fördelar, men Kamux jobbar fortfarande småskaligt lokalt. Anläggningar finns på många mindre orter och de säljer billigare bilar. Iordningställande sker lokalt, internt eller oftast via köpta tjänster. Kamux har alltså inte investerat i jätteanläggningar för att iordningställa effektivt. Det finns heller ingen linje eller idé om att iordningställa alla bilar helt och hållet, som hos märkeshandelns certifierade begagnade bilar.

– Vi avgör från fall till fall. Om bilen är tio år är förväntningarna lägre, det beror också på biltyp. En tredje part gör alltid bedömningen, säger Tommi Iiskonmäki, vd för Kamux Sverige.

Han uttrycker ett ambitiöst mål:

– Vi siktar på att bli nummer ett i Europa. Det är realistiskt, potentialen är stor. Marknaderna är mycket fragmenterade, särskilt i Tyskland, med många små aktörer. Vi är störst i Finland och Sverige är vi nummer två. I Tyskland är vi små men växer stort i Hamburg-regionen.

Det säljs fler begagnade än nya bilar, men det uppmärksammas mindre. Kundfördelarna är attraktiva priser, förtroende och en enkel köpupplevelse. Hörnstenarna är professionella inköp, effektiv lagerhantering, låga fasta kostnader och lönsamma tilläggstjänster.

– Vi vill vara transparenta, om det är en repa på bilen visar vi det. Det är särskilt viktigt när vi säljer på nätet. Det kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Och kunderna är nöjda, vi har 4,3 av 5 möjliga i kundbetyg, framhåller Tommi Iiskonmäki.

I grunden gynnas Kamux av stor nybilsförsäljning, då kommer det ut fler bilar på begbilsmarknaden.
– Vi vill sälja många bilar och omsätta lagret snabbt. Bilarna ska inte stå längre än en månad, menar Tommi Iiskonmäki.
En del i att lyckas är enkla lokaler.

– Om vi jämför våra lokaler med andras, är de inga palats, vi bygger fräscht men enkelt. Det gör att de fasta kostnaderna är låga, och administrationen är slimmad.

Pandemin har satt fart på nätköpen. I Finland handlar 36 procent via Click & Collect-funktionen. 65 – 70 procent av köparna börjar på webben, bara en procent i hallen.

Inköpschef Axel Dahlin säger att det är mycket svårare att få tag i begagnat nu, och han ser flera förklaringar.

– Den massiva exporten när kronan blev svagare och många utländska aktörer gör att auktionspriserna drar iväg. Vi måste hitta nya sätt att hitta begbilar. Vi jobbar mycket med att lösa nya problem med nya metoder, medan gamla bilhandlare gör som de alltid har gjort, det är nog mycket därför vi har lyckats växa.

Affärsmodellen bygger på låga fasta kostnader och volym, så marginalen behöver inte vara lika hög som för konkurrenter.

– Vi kan ge ett väldigt attraktivt pris till kunderna, och samtidigt göra det smidigt för en konsument som vill sälja och köpa, vi har en jättebra tjänst för båda delarna, säger Axel Dahlin.

Tommi Iiskonmäki betonar att mellanpriset presenteras på ett transparent sätt, så att kunden ser vad inbytet verkligen är värt, och hur mycket bilen kommer att säljas för. Axel Dahlin menar att det är svårare att sälja bil privat i dag än förut.

– Människor har inte pengar i madrassen. Vi har väldigt låga räntor, det är lätt att låna pengar och svårt att säkerställa skicket på en bil. Priset måste vara lågt för att en konsument ska kunna sälja och med våra låga marginaler kan vi erbjuda ett bra pris, det har blivit en vinstaffär för alla.

En hörnsten är det billiga iordningställandet, där vissa tjänster köps in för att hålla fasta kostnader nere.
– Det är inte så dyrt för oss att fixa en lackskada, och vi drar inte av för sådant som vi inte lagar. När något behöver åtgärdas säger vi till kunden vad det kostar. Varje anläggning har samarbetspartners som lackar eller reparerar. Vi har inga planer på att bygga egna verkstäder. Vi är bra på att köpa och sälja, andra är bra på att skruva.

 

Text Anders Parment

 

 

Mer om Kamux

Kamux startade 2003 i Finland. Grundaren Juha Kalliokoski var polis och sålde på sin fritid bilar från sitt garage. Denna spännande sysselsättning tog mer och mer av hans tid i anspråk och efter ett tag lämnade han polisyrket helt. Han är alltjämt vd.
2006 öppnade andra butiken.
2010 lanserades flera egna produkter som finans och försäkringen Kamux Plus.
2012 öppnade Kamux i Sverige, först i Gävle.
2015 öppnades första butiken i Tyskland.
2017 noterades Kamux på Nasdaq i Helsingfors.

Kamux har 78 bilhallar i Sverige, Finland och Tyskland. Sedan etableringen har mer än 300 000 bilar sålts. Drygt 60 000 bilar såldes 2020.

Omsättningen 2020 var 724,1 miljoner euro. Vinstmarginal (EBIT): 4,3%.

I maj i år öppnade Kamux en ny butik i Hisings Kärra, den hittills största i Sverige med plats för 300 bilar.

 

 

Nella Bergström

One Comment

Finnen

47.000.000 back senaste fem åren i svenska bolaget. Det är olika hur man ser på framgång. Men artikeln som lovar guld och gröna skogar kanske vänder den finska färjan. 🤔

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar