Nyheter | 2025-09-25

Katastrofen som kom av sig

2024 valde Honda Sverige att minska antalet återförsäljare i landet. Runes bil i Habo – en av Sveriges främsta och äldsta återförsäljare av Honda – var en av bilhandlarna som drabbades. Under året har familjeföretaget vänt motgången till en nystart med ökad nybilsförsäljning av Subaru. Nu satsar man också på Suzuki.

Text Pierre Eklund

Med lanseringen av nya Honda e:ny1 och ZR–V under 2023 och ett förestående 50-årsjubiluem på den svenska marknaden gick Honda Sveriges återförsäljare in i 2024 med tillförsikt. Men under våren fick de ett chockartat besked: Generalagenten Honda Sverige beslöt att minska antalet svenska återförsäljare – från ett 20-tal bilhandlare till tio stycken – där flera trogna och ikoniska Honda-handlare blev av med sina återförsäljaravtal. Ett tungt besked för Runes bil i Habo, som hade sålt och representerat Honda sedan 1980, och var en av landets äldsta Honda-handlare.
– 44 år är lång tid, och det blev såklart väldigt känslosamt när vi fick beskedet, säger Tomas Lundström, delägare och vd på Runes bil.
– Det är svårt att förstå deras beslut. Vår Honda-försäljning har tillhört toppen i Sverige under de senaste 15 åren, och vi har byggt upp varumärket till en nivå där det finns 3 000 bilar i vårt distrikt. Tack vare Runes bil vet alla i Habo och Jönköping vad en Honda är.

Runes bil startade 1961 av Tomas Lundströms far, Rune Lundström, som efter några år på Atteviks i Jönköping bestämde sig för att starta eget och sälja begagnade Volvo och Volkswagen. Två år efter starten byggde Rune första delen i det som i dag är en 4 000 kvadratmeter stor anläggning vid Bränningeleden i Habo.

– Många höjde på ögonbrynen och undrade hur han kunde bygga en bilanläggning i utkanten av Habo, men med åren har orten växt och vägar gjorts om vilket gör att vi i dag har ett otroligt bra skyltningsläge i anslutning till två större vägar.

– Läget i kombination med vår historia på platsen gör att vi dagligen har många besökare som vill prata, ta en kaffe och titta på bilar. Vi får mycket beröm för vår anläggning.

Utbudet av bilmärken har varierat genom åren. Rune, som gick bort 2013, adderade först Citroën som nybilsmärke och sedan Lada Niva – även kallad ryska Rolls–Royce – innan han 1980 upptäckte den japanska uppstickaren Honda.
– Pappa var på jakt efter ett nytt bilmärke, och jag följde med honom till Asplunds bil utanför Borås som hade börjat sälja en ny liten fräck japansk bil vid namn Honda.
– Det räckte med en provkörning, sen var vi sålda. Kort därefter åkte vi ner till Malmö och gjorde klart allt med Honda Sverige, berättar Tomas Lundström som sedan millennieskiftet driver företaget tillsammans med sin bror Johan Lundström och syster Christina Karlsson.

Över 40 år som återförsäljare av Honda med åtskilliga kampanjer, annonser i lokal press, och trogna kunder som har fört arvet vidare till efterföljande generationer, gör att många i Jönköpingsregionen förknippar Honda med Runes bil och vice versa. När Jönköpings-Posten i maj 2024 gick ut med nyheten att Honda Sverige skulle säga upp avtalet med den lokala bilhandlaren väcktes därför starka reaktioner hos gamla och nya kunder som vände sig till Runes bil med kondoleanser och stöttning.

– Det har kommit in flera kunder här och förklarat att det inte spelar någon roll vilka märken vi säljer, de kommer att fortsätta vara kunder här eftersom de är nöjda med vår personliga service och tjänster.
– Som bilhandlare blir man väldigt glad och stolt över sådant stöd. Det visar att det vi gör och har gjort genom åren är väldigt bra.

Tomas Lundström berättar att Runes bil kunde ha fortsatt sälja nya Honda–bilar om företaget hade accepterat Honda Sveriges krav på att senast den sista maj 2024 förvärva den externa verkstadsverksamhet som bedrivs i Runes bils anläggning. Varken bilhandlaren eller verkstadsägaren var intresserade av en sådan affär, vilket gjorde att Runes bil upphörde som Honda-handlare den 31 maj.

– Vi hade bra försäljningssiffror, hög kundnöjdhet, och hade byggt upp en av Europas högsta Honda-täthet i regionen. Det är inte bara vi som tycker det är konstigt att man kastar bort ett fungerande koncept efter 40 år bara för att vi inte vill äga och driva en verkstad.

– Om min pappa hade levt hade han tagit det väldigt hårt.

I bilanläggningen är alla minnen och skyltar från Honda-tiden bortplockade, och företaget har sålt den röda Honda NSX som under nästan 18 år prydde bilhallen.Men när känslorna hade lagt sig och Runes bil gick igenom räkenskapsåret 2023/24 – som slutade med företagets högsta omsättning och nettovinst någonsin – insåg företagsledningen att det finns affärsmässiga fördelar med det brutna återförsäljaravtalet.
– När allt snurrar på tänker man bara framåt, men när vi nu tvingades stanna upp insåg vi att kostnaderna i vårt avtal har varit för höga. Marginalerna var för små, marknadsföringsstöden var bortplockade och bonussystemet förändrat.

– Sedan Honda lade ner fabriken i engelska Swindon har vi fått allt färre bilar, 2023 levererade de till exempel bara 65 bilar till oss. Då är det svårt att få lönsamhet.

Tomas Lundström framhåller att han fortfarande ser Honda som en tekniskt avancerad och tillförlitlig bil av hög klass, och även om Runes bil sålde sin sista nya Honda i höstas fortsätter företaget köpa och sälja begagnade Honda i sin anläggning. Samtidigt har ett annat japanskt bilmärke, Subaru, fyllt det tomrum som uppstod när nybilsförsäljningen av Honda försvann, och fyllt bilhallen med ett stort antal bilar.

– Subaru, som vi har samarbetat med sedan 2017, har verkligen klivit fram och stöttat oss med kampanjer och flera nya bilar. Det är ett bilmärke på frammarsch som ligger högt på rankningen vad gäller kvalitet och driftsäkerhet.

Parallellt med att Subaru ökade sin försäljning i Sverige sålde Runes bil fler Subaru 2024 än tidigare år. Under det senaste året har flera av företagets kunder, som tidigare bara köpte Honda, gått över till Subaru.
– Övergången sker dels för att kunderna värdesätter vår service och personliga relation så högt att de hellre byter bilmärke än bilhandlare, dels för att Subaru nu får större utrymme att presentera sina produkter som passar vår kundkrets väldigt bra.
– Ett bra exempel är Outback, världens mest sålda kombi, som med sin storlek, fyrhjulsdrift och dragvikt passar bilägare i vår region där många är jägare, fiskare, båt- och husvagnsägare, och häst- och friluftsmänniskor med aktiv fritid.

– Forester och Crosstrek är också populära modeller, medan Solterra tilltalar dem som vill köra elbil till och från jobbet i Habo eller Jönköpings kommun.

Nu blir man också ny Suzuki-åf.

Företaget satsar framåt med en stor investering, bland annat genom att bygga om bilhallen.

– Vi tror på framtiden och väljer att växla upp när andra växlar ner. Med Suzuki tar vi in ett starkt märke och gör en långsiktig satsning som stärker både vårt utbud och Habo som bilstad, säger Tomas Lundström.

Redan inför premiären har de första Suzuki-bilarna sålts i Habo.

– Att Runes bil väljer att satsa när andra tvekar visar på styrka och långsiktighet. Deras engagemang och lokala förankring gör dem till en idealisk partner för Suzuki. Vi ser fram emot att tillsammans möta den växande efterfrågan på prisvärda, driftsäkra bilar och att stärka Suzukis närvaro i Sverige, säger Christian Törnblom, märkeschef på Suzuki Sverige.

Sedan 2007 har Runes bil kompletterat sin bilförsäljning med pickuper från Isuzu, främst för företag och lantbrukare, och sedan 2023 med elbilar från det kinesiska elbilsmärket Ora.

– En stor del av elbilsutvecklingen sker i Asien där Ora är en av de största aktörerna, och med en räckvidd på upp till 30 mil har Ora bra och prisvärda bilar. Tyvärr händer det mycket i omvärlden som påverkar elbilsmarknaden, bland annat EUs höjda tullar för kinesiska elbilar. Vi får se om det förändras framöver.

Avslutet av Honda-epoken blev alltså en nystart för Runes bil där nästa generation Lundström – Tomas Lundström son Jakob och brodern Johans son Andreas – sedan några år tillbaka säljer bilar och bygger relationer med kunder. Tomas Lundström, som anser att service rent generellt har blivit sämre i samhället det senaste årtiondet, ser en ljus framtid för mindre välskötta bilhandlare utanför storstadsregionerna.
– Till skillnad från i storstäderna där bilhandlare har högre omsättning på personal och större kostnader, och kundens behov går mer mot bilpooler och andra lösningar, bygger bilhandlare på mindre orter en långsiktig relation med sina kunder.

– Visst, det går att köpa en bil på nätet av en bilhandlare 30 mil bort som du inte känner, men det vi har sett hos oss det senaste året är att många på landsbygden, som är beroende av bil även om 10 eller 20 år, sätter närhet, service och personliga relationer väldigt högt, säger Tomas Lundström.

– Runes bil går en spännande framtid till mötes där vi kommer att hitta lösningar för oss själva samt våra kunder.

Säte: Habo
Ägare: Grundades 1961 av Rune Lundström, far till Tomas Lundström Lundström, Johan Lundström och Christina Karlsson som driver företaget idag.
Verksamhet: Bilförsäljning, rekondhall och däckhotell för 8 000 däck. I bilanläggningen på 4 000 kvadratmeter finns en verkstad som drivs av extern part. Markytan är totalt 10 000 kvadratmeter.
Antal medarbetare: 10

Märken: Subaru, Suzuki, Isuzu och Ora
Årsförsäljning: Cirka 600 bilar totalt, varav runt 200 nya.
Omsättning: 150,2 miljoner kronor (2023/24)

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar