Nyheter | 2025-12-02

Klimatmål missas – med marginal

Mobility Swedens nya prognos visar att elektrifieringen av transportsektorn är väsentligt lägre än de prognoser myndigheterna antagit, vilket innebär att Sverige missar etappmålet för inrikes transporter och ESR-målet med större marginal än tidigare beräknat. Myndigheternas prognos utgår från att fordonsindustrin når de utsläppskrav som är beslutade av EU, vilket många tillverkare inte ser ut att klara.

Mobility har tagit fram prognoser för personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar som alla visar att elektrifieringen av transportsektorn går långsammare än tidigare beräknat.

Elektrifieringen av personbilar för privatkunder stannade av efter att regeringen slopade klimatbonusen i november 2022. Sen dess har förmånsbeskattningen och företagen hållit uppe marknaden för elbilar. De nya styrmedel som införts under mandatperioden har inte fått avsedd effekt.

Elektrifieringen av lätta lastbilar, som kom igång senare än personbilar, har påverkats negativt av konjunkturläget, byggkrisen och trots politiska incitament har utvecklingen inte gått tillräckligt snabbt, skriver Mobility Sweden.

Den nya prognosen för tunga lastbilar är väsentligt lägre än tidigare prognos. Tillgången till elektriska tunga lastbilar utgör ingen begränsning i dag, utan finns för de flesta transportuppdrag för lokal och regional trafik. Att de kommersiella transporternas elektrifiering avstannat beror främst på regeringens beslut att sänka dieselskatten till EUs miniminivå under året. De styrmedel som finns för att täcka merkostnad för ellastbilen och bygga ut laddinfrastrukturen har inte varit tillräckliga och det saknas efterfrågan på fossilfria transporter som är dyrare än de fossila.

– Politiken brister i tempo med en mandatperiod kvar. De införda åtgärderna räcker inte och gapet bara växer trots att varningssignalerna har funnits länge, samtidigt som lösningar och förslag finns tillgängliga som gynnar både elektrifieringen och vår konkurrenskraft, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

Sammantaget ligger Mobility Swedens prognos väsentligt lägre än vad Naturvårdsverket räknat med att nå i elektrifieringstakt till 2030. Gapet är större än vad myndigheter och regeringen tidigare beräknat. Det innebär att Sverige behöver införa ytterligare kraftfulla styrmedel och åtgärder för att hinna ikapp och leverera på sina klimatåtaganden.

Enligt Naturvårdsverkets scenarier för elektrifiering ökar elanvändningen inom vägtrafiken kraftigt – från knappt 2 TWh 2023 till cirka 7 TWh år 2030. Trots det bedömer Naturvårdsverket att de nuvarande styrmedlen inte räcker och etappmålet för inrikes transporter bedöms inte uppnås till 2030. Sammanfattningsvis konstaterar Naturvårdsverket att varken transportmålet eller ESR-målet kommer att nås med dagens styrmedel.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *