Allt mer komplexa bilar skapar ökat behov av symbios mellan fabrik och handlare.
Lanseringen av Volvos nya XC90 hösten 2015 och våren 2016 gav verkstäderna rejäl huvudvärk. Mjukvaran i bilar som var leveransklara till kunder behövde uppdateras och dålig passform krävde åtgärder. Det tog tid att göra klart bilarna, vilket skapade frustration. Efterhand förstod Volvo allvaret och agerade. Självaste koncernchefen Håkan Samuelsson kom till verkstadsgolvet för att sätta sig in i problematiken. I dag är problemen betydligt mindre, säger Janola Gustafson, vd på Volvohandlarföreningen.
Han menar att de allt mer komplexa bilmodeller som ser dagens ljus kräver en tätare samverkan mellan fabrik och handlare, eftersom verkstäderna blir sista kuggen i produktens iordningställande initialt. – Det här är extremt komplexa system och vi har förståelse för att det kan bli problem, även om vi tycker att Volvo kunde ha agerat kraftfullare, än man gjorde till en början, säger Janola Gustafson. Samtidigt visade situationen på vikten av en bra relation mellan generalagent, märkesförening och handlare. – Vi har haft en diskussion om hur vi ska göra med kompensation för kostnader vi inte fått betalt för. Det har mynnat ut i lösningar som vi har accepterat, utan att jag går in på detaljer. Vi vill arbeta tillsammans för att hitta de smarta lösningarna. Vi har i dag en mycket bra relation med Volvo, säger han.
Av Niklas Aronsson
Kommentera