Nyheter | 2022-11-28

Lancia återlanseras

Stellantis-koncernens italienska bilmärke Lancia har på senare år ansetts som nästan utrotningshotat.

Den enda Lancia-modellen idag är den lilla, men ganska lyxiga mini-kompakten Ypsilon, byggd på Fiat 500:s bottenplatta men med en alldeles egen kaross.
Sedan 2017 har den endast sålts i Italien, där den dock är en av de mest populära modellerna i registreringsstatistiken.
Nu har dock Stellantis gjort klart att man avser att under de närmaste åren satsa på minst tre nya Lancia-modeller, vilka också ska säljas utanför Italien.
En ny Ypsilon-modell ska komma 2024, följd av en ny version av den större halvkombin Delta, en modell som legat i “malpåse” sedan 2014.
Ytterligare en tredje och större, ännu ej namngiven Lancia-modell är också utlovad efter den nya Delta-modellen.
Stellantis har också annonserat att ambitionen är att koncernens premium-märken Lancia, Alfa Romeo och DS Automobiles inom några år ska säljas under samma tak hos de europeiska återförsäljarna.

Peter Lorin

One Comment

Jerka

De sista 25+ åren har (nästan) alla nya bilar sett ut som skogaholmslimpor, med nåt halvhjärtat placerat pynt i grillen som ska ge “en igenkänningsfaktor för det egna märket”. Det är alltså inte bara Coca-colaflaskan som har svensk designanknytning. Men jag är SÅÅ TRÖTT på skogaholmskarosser nu !!. Chrysler var det sista företaget som erbjud äkta bildesign, efter att även tyskarna fått smak på limpdesignen några år in på det nya milleniet. Men nu är det spaggarna som regerar hos den anrika forna Detroitjätten, och borta är 300:an, PT cruiser, Sebringen och Dodge Charger. Hursomhelst, Lancia gör åtminstone NÅNTING för att skapa en kärra som är i närheten utav “snygg”. Det kan tyckas obetydligt, men ställ Ypsilonen (hmm,..låter det inte som en alkoholistfamilj från Södertälje ?..) ovan bredvid en Toyota Prius så förstår du vad jag menar. Men tre problem kvarstår: 1, Biljäveln finns inte att köpa i Sverige eller ens i något grannland. 2, Det finns inte direkt någon anledning att tro att italienarna har fått fason på sina djupt rotade problem med kvalitet och kundförhållanden nu helt plötsligt. Och 3; Pastasedanerna sjunker alltid som en sten i värde, och det är alltid nybilsköparna som får ta den största smällen. Nä, nu när “bubblan”/Beetlen är borta (igen. För andra gången sedan 1946), är det är nog bara “Hundkoje”/Mini Cooper-utbudet som gäller när allt kommer omkring i dagens läge. -Det lär finnas en mopedbilsvariant av Hummer också, för den som saknar B-körkort…

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar