Den här panelen har tyckt till om miljözoner på MRF/Bil Sweden-scenen.
Cecilia Brinck (M), oppositionsråd i Stockholm: Miljövinsterna är betydligt mindre än vad miljöpartiet framhärdar som plakatpolitik. Bättre att utreda andra vägar som dynamiska zoner och stängning av utsatta gator vid höga utsläppsnivåer.
Shabbaz Khan (S), kommunalråd i Göteborg: Tack för möjligheten, men nej tack. Göteborg har lägre utsläpp i dag än på 1970-talet och vi håller fokus på mobilitet och tillgänglighet i stadsplaneringen.
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm: Inför miljözoner i Stockholm snarast, helst till 2020. Stockholm bör vara helt fritt från fossildriven trafik 2030.
Så här tycker fordonsbranschen: “Miljözoner kan införas där det finns hälsoproblem orsakade av biltrafiken. En konsekvensanalys bör göras innan miljözoner införs. Laddhybrider bör tillåtas i miljözon 3.”
Kommentera