Mitsubishi i pandemin: Sprit, e-learning och noggrannhet  

Mitsubishi Motors i Sverige har tagit ett rejält grepp om städ- och hygienrutinerna under pandemin. Generalagenten vänder sig både till återförsäljare och deras kunder med elva rekommendationer. GA-personalen har dessutom fått gå kurs om viruset.

På Mitsubishis webbplats möter kunderna sedan en tid tillbaka en omfattande beskrivning av hur de agerar i förhållande till smittan. Under fliken ” ”Till alla Mitsubishikunder” radas en rad smittodämpande åtgärder upp. Flera av punkterna rör städ- och hygienrutiner. Bilimportören skriver att de skärpt ”städrutiner invändigt och utvändigt i bilarna, på utrustning samt i gemensamma och sociala utrymmen och ytor”.

 Vad betyder de skärpta rutinerna konkret?
– Att vi städar oftare och ännu mer noggrant, till exempel utrustning som vi använder, men också att vi just tvättar händerna ofta och noggrant innan och efter besök, eller vid hantering av en bil, svarar Mitsubishis pr-chef Fanny Hellgren till Motorbranschen.

Förutom informationen som riktar sig till kunderna har Mitsubishihandlarna fått en lista med elva rekommendationer, varav flera rör städ- och hygienområdet. Det är Mitsubishi Motors lokalt i Sverige som har tagit fram listan som därefter diskuterats och godkänts av märkesföreningens styrelse.

Porträtt Jonas Olsson

Jonas Olsson.

Generalagenten uppmanar där handlarna att se till att alla medarbetare tvättar händerna ofta och noga, samt att de städar och rengör oftare och noggrannare än vanligt. Detta gäller både i lokalerna och i provkörnings- och lånebilarna. Handlarna får också uppmaningen att säkerställa att handsprit finns tillgängligt i flera typer av utrymmen, till exempel kundmottagningen, toaletterna och verkstaden.
– Vi i återförsäljarföreningen har pratat mycket om detta med generalagenten, om hur vi ska möta upp oron hos kunder och personal. Vi tyckte detta var ett bra förslag, så vi sa ja till det, säger Jonas Olsson, ordföranden till Motorbranschen.

Så vad kan de skärpta städ- och hygienrutinerna betyda rent konkret?
Jonas Olsson, som även är vd för Thunbergs bil, ger ett exempel:
– När kunden kommer och lämnar nyckeln så spritar vi av den innan mekanikerna tar den. Vår rekommendation är att personalen tar med handtrasa och desinfektionsmedel till bilarna. När de sätter sig i bilen torkar de av ratten eller så har de handskar. Innan vi lämnar ut bilen igen så spritar vi nyckeln igen. Vi håller också en dialog med generalagenten om utvecklingen, tillägger han.

För att personalen på GA-kontoret ska ha tillräckliga kunskaper om covid-19-viruset har märket investerat i så kallad nanolearning, alltså undervisning som nås via mejlen. Samtliga anställda på kontoret har genomfört de webbaserade lektionerna om tre minuter, varav en lektion handlade om just hygienrutiner.
– Detta har varit supersmidigt och uppskattat, skriver Fanny Hellgren i ett e-postsvar.
/Rickard Jakbo

Mitsubishis covid19-lista som gått ut till auktoriserade verkstäder
o Bevaka kontinuerligt utvecklingen, följ folkhälsomyndighetens rekommendationer och andra myndigheters riktlinjer.
o Alla medarbetare som känner sig sjuka stannar hemma.
o Alla medarbetare tvättar händerna ofta och noga.
o Säkerställ att handsprit finns tillgängligt i kundmottagning, toaletter och i verkstad, tillgängligt både för medarbetare och kunder.
o Undvik att ta i hand och håll avstånd till kunder och kollegor.
o Städa/rengör oftare och noggrannare än vanligt både i era lokaler samt provkörnings- och lånebilar.

Uppmana dina kunder – gärna med anslag på entrédörren – att:
o Stanna hemma om de känner sig sjuka.
o Gå in i kundmottagningen en och en, alternativt hålla ett säkerhetsavstånd till varandra.
o Gärna vänta utanför om det är kö.
o Undvika att ta i hand.
o Tvätta händerna och gärna använda den handsprit ni har tillgänglig.

 

Läs Så slår coronakrisen

Läs Toyotas reservdelslager öppnas

 

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar