Nyheter | 2021-05-18

När viruset kom till verkstaden

Tre servicetekniker fick covid-19, varav en blev allvarligt sjuk. Det försatte arbetsgivaren Haag & Carlsson Service i Nyköping i en besvärlig situation. Väntetiderna växte, kunder gav sig av och omsättningen sjönk drastiskt.

 


Bilmekaniker Fredrik Olehag insjuknade i covid-19 och har fortfarande sviter av sjukdomen. Foto: Åke Ericson.

Pandemiåret 2020 blev turbulent för flera service- och skadeverkstäder, inte minst för Haag & Carlsson Service i Nyköping som fick uppleva infektionssjukdomens kraft och följder på mer än ett sätt.

Under våren följde Jörgen Jonsson, servicemarknadschef vid Haag & Carlsson Service, och hans kollegor medierapporteringen om covid-19. Men som för många andra kändes viruset avlägset. Förutom vanliga vår- och höstförkylningar hade verkstadens sjukfrånvaro under många år varit låg och ingen i personalen tillhörde riskgrupperna för covid-19.

När 45-årige serviceteknikern och skyddsombudet Fredrik Olehag blev förkyld och stannade hemma från jobbet i början av april var det ingen som såg ett samband med pandemin.  Men några dagar senare ringde Fredriks mamma till Jörgen. Fredrik var sjuk i covid-19 och hans tillstånd var kritiskt. Han hade hämtats av ambulans och låg sövd på Nyköpings lasarett.

– Det var mycket känslor på en och samma gång och jag var emotionellt splittrad. Samtidigt som jag var tvungen att agera som chef kände jag mig matt, maktlös och orolig för Fredrik, förklarar Jörgen.

– Som arbetsgivare har vi inte rätt till information från sjukvården när våra anställda blir sjuka eller skadade vilket är frustrerande, särskilt i en pandemi. Som tur är har vi nära relationer med vår personal och fick information av Fredriks mamma.

När Jörgen sammankallade och berättade för alla medarbetare i service- och skadeverkstaden om Fredriks tillstånd blev det stor uppståndelse. Pandemin som tidigare kändes avlägsen hade plötsligt tagit sig in i verkstaden och frågorna avlöste varandra. Vad kommer att hända med Fredrik? Vad händer på verkstaden? Finns smittan kvar?

– Personalen förväntar sig att arbetsgivaren sitter på svaren, men i april var myndigheternas information knapphändig och det förekom desinformation på nätet. Vi var tvungna att snabbt ta fram en egen handlingsplan med fokus på städning, handhygien och handhavande av kundernas bilar.

För att vara på säkra sidan och skydda kunder och medarbetare från att smittas införde verkstaden nya rutiner med plasthandskar, handsprit, desinficering, avtorkning av ytor, sittskydd i bilarna och munskydd vid kontakt med kund. När handspriten tog slut tillverkades egen med hjälp av rödsprit eller spolarvätska i 200-litersfat. Kort efter att Fredrik blev sjuk insjuknade även två andra servicetekniker på samma avdelning. Haag & Carlsson Service valde då att städa och desinficera hela avdelningen samt slänga material som serviceteknikerna hade använt.

– Vi genomförde en egen smittspårning och har dragit slutsatsen att viruset troligtvis spred sig via de handdukar som medarbetarna torkar sig på. För några år sedan bytte vi för att minska vår miljöpåverkan ut engångsprodukter, som torkpapper, mot material som gick att återanvända, men nu har vi gått tillbaka till engångsprodukter.

I väntan på att de tre serviceteknikerna skulle tillfriskna genomförde Haag & Carlsson Service en tillfällig omorganisering, men sjukdomen fick ändå stora konsekvenser för företaget. Medarbetarnas frånvaro sammanföll med vårens däckbytesperiod och en fullbokad serviceverkstad, och med nya långa väntetider fanns det kunder som valde andra verkstäder.

– För ett litet företag är det kostsamt att inte ha sina anställda på plats, både vad gäller sjuklön och för att hela verksamheten i grunden påverkas. Kortsiktigt fick vi göra om personalens schema och dra ner på antalet kunder per dag, säger Jörgen.

– Vi lånade in en person från bilförsäljningen Haag & Carlsson Bil för att förstärka vår servicerådgivning, som hade fullt upp med att boka om kunder och kontakta leverantörer för att ansöka om respit för garantier som gick ut.

Organisationen var satt under hård press och gjorde vad den kunde för att klara vardagen. En del kunder ringde och frågade vilka åtgärder Haag & Carlsson Service hade vidtagit för att inte sprida smittan, medan andra reagerade negativt på de uppkomna väntetiderna.

– Samtidigt som vi gjorde allt för att stoppa smittan och var oroliga för våra kollegor blev det väldigt stora följder när vi inte lyckades hålla samma kapacitet som tidigare. Vi tappade kunder som annars gör sin service här och även kunder i vårt däckhotell.

– Ekonomiskt blev det ett tungt år, och det enda statliga stöd vi mottog är den vanliga ersättningen för sjukdom som företag får från Försäkringskassan.

När Haag & Carlsson Service summerade 2020 kunde de konstatera att den uppkomna situationen under våren hade resulterat i en minskad omsättning på 20 procent i förhållande till budget.

– Det visar hur sårbara vi verkstäder är om flera i personalen är borta en längre tid. Vårens stora bortfall är i dagsläget inget hot för verksamhetens framtid, men hade vi fått ett nytt stort utbrott, antingen i höstas eller nu, hade vi hamnat i en ännu värre situation.

Under hösten blev ytterligare en medarbetare i verkstaden sjuk i covid-19, men då hade firman väl inarbetade rutiner och ingen annan blev smittad.

– Efter en väldigt jobbig vår, känslomässigt och ekonomiskt, blev resten av året en kamp för att ta sig tillbaka, både för verkstaden och för vår kollega och vän Fredrik. Det är fortfarande en bit kvar innan livet är som före covid-19, konstaterar Jörgen Jonsson.

Fredrik Olehag som insjuknade i covid-19 är nu  tilllbaka på sin arbetsplats på Haag och Carlsson i Nyköping. Här tillsammans med sina arbetskamrater Linda Forsh, Jörgen Jonsson och Tommy Nordahl. Foto: Åke Ericson.

 

 

Text Pierre Eklund

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar