”Nissan stärker sin närvaro i Europa”

Allianssystern Nissan verkar bli kvar i Europa när Mitsubishi lämnar.

Mitsubishi och Nissan har delvis har samma ägare via Renault. Mitsubishis enda riktiga succébil, Outlander PHEV, konkurrerar ju delvis med Nissans elektrifierade modeller och Nissan har också stora ekonomiska utmaningar. Vad betyder Mitsubishis reträtt för Nissan?

Det är svårt att veta exakt, men medan Mitsubishi växlar ner råder det inte längre något tvivel om att Nissan kör vidare i Europa, något som inte alltid tett sig självklart.

Likt Mitsubishi har inte heller Nissan någon större marknadsandel i Sverige. För närvarande ligger den på 1,2 procent av personbilsmarknaden och 3,3 procent av de sålda lätta lastbilarna.
Men till skillnad från allianssysterbolaget stärker nu Nissan sin närvaro i Europa. Först stod det klart att de behåller produktion i Europa i och med att de ska ha kvar sin fabrik i England. Sedan bekräftades att elbilen Ariya ska lanseras här, och när Nissans Sverigechef Cecilie Pedersen lägger ut texten för tidningen Motorbranschen med anledning av att hon kommenterar Alliansens nya övergripande affärsplan som kom i maj, blir det än tydligare att Nissan är här för att stanna.

– Nissan drivs vidare som Nissan. Det som är nytt med alliansens affärsmodell är att vi nu kommunicerat vilka märken som ska vara ledande på vilka tekniker, säger Cecilie Pedersen.
– Vi ser verkligen fram emot att lansera Ariyan.

Läs en längre intervju i vårt septembernummer!

/Rickard Jakbo

 

Läs mer om storsatsning på robottaxi

Läs om Chevrolets nya eltruckar

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar