Nu har bilarna börjat prata med trafikljusen

Nu har rödljusen flyttat in i instrumentbrädan. På nya Audimodeller kommer det automatiskt upp en nedräkningsklocka om föraren är på väg att stoppas av ett rödljus.  Den nya tekniken kommer att göra trafiken lugnare – och mer bränslesnål.

Den som har en rätt ny Audi och råkar köra i neonstaden Las Vegas kommer att få en överraskning. Bilarna har en helt ny teknik som kan ”prata” med trafikljusen. Tekniken heter TrafficlLight information V21 och innebär att bilen får information i realtid från datorerna som styr rödljusen.

Via GPS känner bilen av att bilen närmar sig en korsning, den kollar hastigheten och räknar sedan ut om trafikljuset kommer att vara rött eller grönt när bilen är där. Är det på väg att slå över till rött, dyker det upp en nedräkningsklocka på bildskärmen i instrumentbrädan. Föraren vet då exakt hur länge hon eller han kommer att behöva vänta tills det blir grönt.  Tekniken fungerar än så länge enbart i Las Vegas men är på gång i flera andra amerikanska städer.

– För första gången utbyter våra bilar data med trafikinfrastrukturen i realtid. Förarna kan anpassa sin körning till situationen och köra i stadstrafiken på ett mycket mer avslappnat sätt, säger Andreas Reich, chef för elektronikutveckling hos Audi AG.

Vid tester har det visat sig att förarna körde lugnare, sparade tid och gjorde av med 15 procent mindre bränsle.

Det kommer troligen att dröja innan tekniken slår igenom stort i Europa. Problemet är att det inte finns någon gemensam standard för datainformationen från trafikljusen. Varje stad och land har utvecklat helt egna system.

Text Mikael Jägerbrand

I Las Vegas kan Audibilarna ”prata” med trafikljusen, och föraren får upp information om hur länge det dröjer innan det blir grönt ljus.                                                                                                               Foto Audi AG

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar