Ny Acea-statistik …

… för nybilsförsäljningen i Europa (EU och Efta-länderna) visar på fortsatt dystra siffror för november med ett minus på 8,1 procent.
Bland de största förlorarna märktes VW-gruppens Audi och Porsche, Renault och Fiat-Chrysler (FCA).
Registreringarna föll till 1,16 miljoner nya bilar och var den tredje månaden i rad i år med minus-siffror.
Bedömare anser att de nya avgaskraven i Europa (WLTP), som infördes första september i Europa, ligger bakom merparten av försäljnings-nedgången.
VW-gruppens minskade med totalt 11 procent, varav 3,8 procent för VW, men hela 62 procent för Porsche och 41 procent för Audi. Skoda och Seat ökade marginellt med ca 0,5 procent vardera.
Franska PSA-gruppen (Peugeot, Citroën och Opel/Vauxhall) minskade med 6,1 procent, varav Peugeot backade med 6,4 procent, Opel-Vauxhall med 8,1 procent och Citroen med 1,6 procent.
Renault-koncernens försäljning tappade 16 procent, med Renault ned 28 procent medan Dacia ökade med 14 procent.
Fiat Chrysler-gruppen minskade med 8 procent, varav Alfa Romeo föll med 47 procent och Fiat med 11 procent. Jeep ökade däremot med 29 procent.
Även Ford minskade med 8,4 procent och alla asiatiska bilmärken utom Toyota hade en dålig november.
Nissan gick back med 28 procent, Hyundai med 5,3 procent, Kia med en procent och Honda med 14 procent. Toyota ökade däremot med 3,5 procent.
Bland premium-märkena steg Jaguar med 46 procent, Volvo med 12 procent och Mercedes med 4,2 procent. Land Rover tappade 9,4 procent och BMW 2,6 procent.
Försäljningen av nya bilar i Europa ökade starkt i augusti inför de nya WLTP-reglernas införande den 1 september, men nyregistreringarna har minskat varje månad sedan dess. Under perioden januari-november 2018 ökade de europeiska nybils-registreringarna med 0,6 procent till 14,6 miljoner.
/Peter Lorin

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar