Ny svensk teknik lagrar el – i karossen

Snart kan elbilar slippa de tunga batterierna. En ny svenskt metod gör att det går att lagra ström direkt i bilens kolfiberkaross.

Ett av de stora problemen med dagens elbilar är de extremt tunga batterierna. Vissa bilar släpar omkring på ett helt ton. Snart kan elektriciteten i stället sparas på ett smidigare sätt – direkt i karossen.
Det visar en ny studie från Chalmers i Göteborg.
– En kaross skulle inte bara vara ett bärande element utan också fungera som batteri, säger Leif Asp, professor i material- och beräkningsmekanik på Chalmers.
Men metoderna fungerar inte med vanliga plast- eller stålkarosser, utan bara i vissa typer av kolfibermaterial.
Forskarna har upptäckt att kolfibrer som har små och ”svagt orienterade” kristaller fungerar bra när det gäller elektrokemiska egenskaper.
Det här kräver dock att branschen utvecklar nya typer av kolfiber som inte är lika styva som dagens. De material som används i dag är utvecklade för flygplansbranschen.

Text Mikael Jägerbrand / Foto Chalmers/Yen Strandqvist

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar