Nyheter | 2024-04-08

Nykomling i norr

Bilarna är samma överallt – det är människorna och bemötandet som avgör vem som blir en framgångsrik handlare, tycker man på Niemi bil.

Text Anders Parment
Foto Viveka Österman

Webbportalen för Niemi bil utlovar Sveriges största hjärta för bilar. Oavsett om det stämmer eller ej är Niemi bil, med anläggningar i Luleå, Skellefteå, Umeå och Kiruna, ett av de företag som verkligen lyckats under 2023. Förutom begagnat på alla fyra orterna säljs nya Mazda i Kiruna och Luleå, där även Maxus säljs. I Uppsala finns en liten inköpsavdelning. I koncernen finns också auktoriserad serviceverkstad för Mazda i Kiruna och Luleå, samt Maxus i Luleå.

Verksamheten är uppdelad i Niemi bil AB som säljer nytt och beg, och Niemi bil 2 AB som startade 2020 och säljer begagnat i Umeå, Skellefteå, Kiruna och Luleå. I det bolaget ökade försäljningen ifjol med 86 procent till 3 244 bilar. Lageromsättningshastigheten är extremt snabb, 21 dagar.

Vad är hemligheten? Hjärta för bilar eller smarta metoder? Eric Wallin är vd och delägare och driver tillsammans med Kim Niemi företaget som startades så sent som 2020.

– Jag flyttade till Luleå 2020 efter ekonomistudier i Uppsala. Kims pappa hade drivit Mazda-verkstad tidigare och familjen hade också sålt Mazda från 2017. Med familjens goda renommé ville vi göra något större och bättre. Då startade vi Niemi bil. Sedan dess har vi satsat primärt på begagnat. Vi har gått från 187 miljoner i omsättning 2019 till 1,1 miljarder 2023.

När man möter Niemi bil är första värdeordet kärlek, lite ovanligt i en bransch som säljer begagnade bilar.

– Vi skall alltid vara mjukast och vi kommer aldrig att sticka ut hakan och säga att vi är bäst. Vi jobbar hårt, har kul på vägen, och fokuserar på att göra kunderna nöjda. Men vi behöver inte prata så mycket om det, det är norrlandsmentaliteten.

Eric Wallin menar att produkterna är likadana överallt – det som sticker ut är människorna och bemötandet.

– Jag har svårt att säga att vår V70 från 2014 är bättre än den som står hos en annan handlare. Vi har inte byggt bilen, men vi tar ansvar för service, kundupplevelse, det som händer runt affären, iordningställandet. Branschen är konservativ och ibland hård, men vi trycker på att människorna är det som gör skillnad.

– Vi finns för kunderna och har de längsta öppettiderna i norra Sverige, vardagar till 18 och varje lördag och söndag. Telefonen är öppen till 21. Våra säljare vill gärna göra affärer och är väldigt tillgängliga. Mejlar du halv åtta får du nog ett avtal under kvällen, mejlar du klockan 23 får du det imorgon bitti.

Att jobba hårt och finnas för kunderna är kul – samtidigt behöver även glada medarbetare sin dygnsvila. Det behöver balanseras.

Eric Wallin lyfter fram ansvarstagande och att göra bra saker – för kunderna, medarbetarna och företagets lönsamhet. Det går hand i hand.

Här är det inte dokument och riktlinjer som styr, kärnan i styrningen av en stor och geografiskt utbredd verksamhet är att delegera ansvar till medarbetarna, menar han.

– Hos oss har alla stort förtroende, stora mandat att fatta beslut och väldigt stort ansvar.

Frihet under ansvar är enligt honom nyckeln till att hålla ihop verksamheten och att den fungerar så bra.

– Grundinställningen är att åtta beslut av tio blir bra. Medarbetarna behöver känna att de gör ett bra jobb. Tolererar man inte avvikelser och felbedömningar försvinner arbetsglädjen.

Niemi bil jobbar också med socialt ansvarstagande via Föreningshjälpen. Företaget håller eller medverkar i många evenemang, både i och utanför bilhallarna, och då behövs praktisk hjälp med städning, servering, snöskottning och annat. I stället för sponsring får olika föreningar jobba mot betalning samtidigt som Niemi bil slipper köpa in tjänsterna från externa företag.

– Vi jobbar med samhällsansvar, stöttar idrott, allt från elitlag till ungdomsidrott och breddidrott som inte syns så mycket, så förutom Föreningshjälpen sponsrar vi en hel del.

Allt detta ger många kontaktytor lokalt – men Niemi bil säljer över hela landet, ungefär en femtedel av bilarna säljs med hemleverans, i allmänhet till kunder utanför Västerbotten och Norrbotten som köper.

Inköp görs – likt för de flesta handlare – genom marknadsplatser som Blocket och Wayke och auktioner eller direktinköp från konsumenter. Iordningställande sker lokalt på varje ort. Kiruna och Luleå har verkstad, Umeå får snart en, alla fyra anläggningarna har rekond.

Bilarna kommer ut snabbt, testare och rekond är på plats alla dagar, kommer en bil in en fredag strax före stängning rekondas den lördag förmiddag.

– Vi är snabba, och även detta handlar om delegering av ansvar och fingertoppskänsla. Skador bedöms efter bilens ålder och skick, givetvis är alla bilar i trafiksäkert skick med hela rutor och bra däck. I övrigt är vi väldigt pragmatiska. Vi har inga egna lackverkstäder, men är bra på rekond.

©fotografviveka österman

Eric Wallin säger att det handlar om förtroende och att man jobbar transparent.

– Kan vi polera en repa och det blir ganska bra kan bilen säljas direkt, ska den lackas tar det tid och kostar. Här måste man vara stark och duktig som säljare och förklara för kunden att begbilen inte är i nyskick – men det begär vi inte heller av ditt inbyte.

– Bilarna kommer ut snabbt men vi är begränsade av vad marknadsplatserna erbjuder, det är lite väl standardiserat. Vi kan bara ändra rubriker och bilder och här finns mer att göra från marknadsplatsernas sida.

Prissättning är inte något större problem, Niemi bil har verktyg och erfarenhet att sätta rätt pris.

– Att bilar i norra Sverige är dyrare, det håller jag inte med om. Vi ligger på samma prisnivåer som landet i stort. Sen är det klart att en Mazda Miata kan vara några tusen billigare hos oss än i Varberg och tvärtom med en fyrhjulsdriven SUV. Vi säljer mycket över hela landet och marknaden fungerar bra.

Hur lyckas då Niemi få så bra utfall i omsättningshastigheten?

– Alla som jobbar ute på anläggningarna känner att de är delaktiga och har möjlighet att påverka, det är de som avgör. Ju snabbare bilar hanteras, desto snabbare kan de säljas. Får man alla att förstå hur viktigt det är att hålla tempo och vara noggranna med att få in regbevis, lösa bilar och boka leveranser rätt tid på dygnet, hålls tempot uppe utan att vi behöver styra centralt. Prissättningen görs utifrån förutbestämda rutiner. Vi kollar givetvis marknadsplatserna men samlar också egna data.

Kulturstyrningen fångar vikten av att inte gå hem förrän det är klart och att hårt arbete med stort mandat, ansvar och förtroende skänker arbetsglädje. Att rekrytera rätt personer är därmed avgörande – men den kraftiga överrepresentationen av män som söker jobb som säljare är en hämsko.

– Vi rekryterar på många olika fronter och försöker ha en bra blandning, vi bör spegla samhället. Vi skall sälja vanliga bilar till vanliga människor och då behöver vi ha vanliga människor i säljkåren. Vi har väldigt duktiga tjejer på försäljning, tre av våra fem bästa är tjejer.

Under 2023 har Niemi varit snabba med att ställa om utbudet – vilket är avgjort lättare när lagret omsätts snabbt.

– En viktig förklaring till vår snabba omsättningshastighet är att vi är snabba med att ställa om till vad kunderna vill ha. Det är stor skillnad i vad vi har i lager nu jämfört med för ett år sen. Då var elbilar lättsålda, sedan blev det precis tvärtom. Man måste ha örat mot rälsen och lyssna på kunderna och deras funderingar. Vårt inköpsteam är på tårna.

Niemi är Sveriges största Mazda-handlare och växer snabbt på begagnat. Kan vi räkna med fortsatt expansion?

– Vi säljer mycket Mazda, det är jättefina bilar. Men vi tycker ju om att växa, vårt senaste tillskott är försäljning och verkstad för Mazda i Kiruna och vi skall ta in MG på alla anläggningar under året. Vi är alltid öppna för möjligheter.

Nu väntar ett tuffare år för nykomlingen Niemi bil.

– Det är konkurs varje vecka någonstans, men vi kan inte hoppa över det här året utan måste hantera det. De som kommer att klara det här bäst är de som jobbar hårdast och är mest ödmjuka. Vissa vill säkert snabbspola till 2025 direkt men det är inte så det fungerar. Vi får hantera det dag för dag. Jag är positivt lagd som människa och tror vi får se en stark begmarknad i år, medan nybil nog kommer igång under andra halvan. Elbilar kommer tillbaka, det är ju bestämt, även om det drar ut på tiden.

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *