Finska Bilmax jobbar sig in på begagnatmarknaden genom ett lågprisföretag med nätförsäljning.
Genom att slå ihop marknaden i norra Sverige och Finland på nätet och erbjuda gratis hemleverans och 60 dagars bytesrätt skalas bilaffären ner till det minimala, om man ser till företagets kostnader för affären.

Bilmax vd och ägare Antti Herajärvi.
Vd och ägare Antti Herajärvi tror att den långa bytesrätten ska skapa förtroende och få kunder att våga genomföra bilaffären på nätet. Idén kom när Herajärvi tog över sin farfars återförsäljarföretag i Finland för två år sedan.
– Genom att erbjuda begagnade bilar från både Sverige och Finland får vi ett större och mer varierat utbud än andra återförsäljare. Vissa bilar är dyrare i Sverige än i Finland, vilket gör att vi kan hålla låga priser, säger Antti Herajärvi.
Innan en bil säljs, servas den och bilens skick dokumenteras för att undvika onödiga resor i en del av Sverige där avstånden kan vara långa.
Tanken är att det ska finnas ett par anläggningar i båda länderna. I dag finns en i Haparanda och två i Finland (Vanda och Rovaniemi). Herajärvi vill expandera både till Stockholm och Göteborg med mindre anläggningarna med plats för ett litet lager.
– Speciellt för oss är att kunden kan avbryta köpet inom två veckor. Inom 60 dagar kan en bil bytas mot någon annan i vårt utbud, säger Herajärvi.
– Vi lägger inte kostnader på byggnader, vi har låga personalkostnader eftersom den mesta verksamheten ligger på nätet och vi köper transporttjänsterna. Våra marknadskostnader blir också låga eftersom vi marknadsförs på nätet.
Om det blir som Herajärvi vill kommer Bilmax snart sälja bilar i hela Norden.
– Största problemet för bilbranschen är de låga vinstmarginalerna. Det gör att den som är mest effektiv överlever. Kunderna är numera vana att handla på nätet, så att driva försäljning där är en naturlig utveckling.
Än så länge ligger försäljningen på 40-50 bilar i månaden i båda länderna. Den totala lagerstocken är 150-200 bilar. Till största delen, över 80 procent, av bilarna ägs av Bilmax, resten är bilar som företaget säljer på uppdrag av kunder.
Trots att enda svenska anläggningen ligger i Haparanda transporterar Bilmax bilar även till södra Sverige utan kostnad.
Av Maria Eriksson
Kommentera