Den 7 oktober gick ett brev ut från KW Bruun till alla återförsäljare, med det drastiska beskedet att Stellantis hade stoppat pris- och supportskydd på bilarna.
”Detta innebär att det inte längre går att garantera en bestående prissättning för befintliga eller nya kundorder”, hette det i brevet, och även bilar som har sålts före förändringen omfattas: ”Även registrerade bilar påverkas mest troligt av det borttagna prisskyddet”.

Thord Hägg
Thord Hägg, ordförande för Peugeots återförsäljarförening, sammanfattade i ett brev till återförsäljarna:
”Beskedet innebär att samtliga bilar som registreras från den 1 oktober omfattas av de nya, och kraftigt höjda, priser som KWB annonserade den 30 september. Med andra ord kommer den gångna veckans leveranser samt hela den befintliga kundorderstocken att omfattas av dessa priser. Även kunder som har väntat lång tid på sina nya bilar kommer att drabbas av samtliga prishöjningar som har skett efter att kunden tecknade ordern, enligt det besked som vi har fått idag. Vidare förväntas nya kunder teckna order utan att veta vad bilen kommer att kosta. (…) Med tanke på den stora osäkerhet som råder för tillfället, har vi hört från flera återförsäljare att de har tagit beslut om att avvakta med leverans av bilar och tecknande av nya ordrar.”
Återförsäljarföreningarna för berörda märken reagerade starkt på K W Bruuns besked och konsulterade bland annat MRFs jurist David Norrbohm. Efter en veckas förhandlingar beslöt sig KW Bruun för att delvis dra tillbaka beskedet.
Thord Hägg berättar :
– Vi har haft en bra diskussion och givande samtal även om frågorna var svåra. Vi har kommit fram till förändringar av förslaget som gör att vi i fredags kunde hitta en lösning som vi gemensamt kunde acceptera.
– Privatpersoner får inga ökade kostnader. För näringsidkare kommer ett tillägg som kompensation för kostnadsökningar under den långa leveranstiden som varit från order. Det är i linje med MRFs försäljningsvillkor i avtalen, fortsätter han.
– Som i alla förhandlingar får man ge och ta, och några handlare tycker att slutresultatet är dåligt medan andra tycker att de kan leva med det. De flesta tycker dock det är skönt att de är över, att affärerna rullar igen och att man kan ta nya beställningar.
Kommentera