Öppna verkstäder för framtidens mekaniker

Transportföretagen och MRF driver en kampanj som heter Motorbranschen öppnar sina verkstäder, som går ut på just det – att verkstäder bjuder in skolungdomar och deras föräldrar, samt vuxna som vill byta karriär, för att visa de möjligheter som finns i vår bransch.

Under hösten 2024 och våren 2025 kommer totalt 10 000 besökare att lockas till verkstäder runt om i hela Sverige.  108 verkstäder runtom i landet kommer att vid två tillfällen, en vardag och en lördag, öppna sina verkstäder för besökare. Målgrupperna är elever i grundskolan från 11 till 16 år, lärare och studie- och yrkesvägledare inom skolan, föräldrar till elever, karriärväxlare och lokala medier.

På vardagsbesöket kommer elever från grundskolan, tillsammans med lärare och studie- och yrkesvägledare, på helgen är tanken att eleverna tar med föräldrarna och att de som är aktuella för karriärbyte eller vuxenutbildning kommer.

Det hela började i våras med en lyckad pilot på Olofsson bil i Haninge utanför Stockholm, och nu är det dags att köra på riktigt.

Mia Blomgren på Transportföretagen leder projektet Motorbranschen öppnar sina verkstäder.
– Vi vill visa alla fantastiska möjligheter som finns, få elever och besökare att bli nyfikna, lära nytt och i förlängningen vilja plugga fordons-, och transportprogrammet. Eleverna får möjlighet att själva prova, svara på en digital frågesport, ställa frågor och alla får med sig en användbar gåva hem.  Väl tillbaka i skolan kan de jobba vidare med utskickat skolmaterial.

Mia Blomgren säger att verkstäderna har varit till ovärderlig hjälp, samtidigt som de får nytta av projektet.

– Ansvariga ute på verkstäderna har hela vägen varit fantastiska. De uppskattar all vår hjälp med att nå ut till skolelever och media, så att de får och kan visa upp det just de själva är proffs på. Förra veckan vet jag att det till exempel kom flertalet prao-förfrågningar direkt i samband med visningen av verkstaden, och det är ju fantastiskt roligt. Jag skulle gärna önska och tipsa om att verkstäderna passar på att bjuda in nära och kära, vänner, grannar och andra intresserade till lördagsbesöket. Det här är fin möjlighet att visa upp det som är genuint och bäst hos just dem.

Närmare 250 intresseanmälningar har kommit in från verkstäder som vill vara med i projektet och av dem har projektet valt ut 108, varav hälften visar sin verksamhet under hösten och hälften i vår.

– Vi har tagit hänsyn till att sprida projektet över hela landet, från Kiruna till Trelleborg. Vi har också verkligen sett till att få representation från alla delar, vilket gör att lack, däck, glas, tung trafik, kaross och personbil finns med. Vi håller tummarna för att uppslutningen från skolorna blir lika fin i vår. Målet är att fram till juni 2025 nå 10 000 besökare som kan få en positiv bild av våra yrken.

Vill du veta mer? Läs på transportforetagen.se

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *