MRF fick för några år sedan uppgifter om att vissa kommuner tolkade reglerna för oljeavskiljare så, att verkstäder tvingades plugga sina avlopp och skicka spillvatten på deponi.
I kommunen bredvid gjordes en annan tolkning.
MRF och verkstadsstyrelsen har därför tillsammans med Naturvårdsverkets arbetsgrupp arbetat för nationella gemensamma riktlinjer för tillsyn av oljeavskiljare.
Målet har varit att kontrollen skall bli likadan i hela landet samtidigt som det klart och tydligt framgår vad som skall ingå i den.
Nu är arbetet klart och Naturvårdsverket har tagit fram en tillsynsvägledning för oljeavskiljare. Den skall ersätta det tidigare branschfaktabladet från 2007 och är främst tänkt som stöd och hjälp till den som gör tillsyn av oljeavskiljare ute på verkstäder. Tillsynen har en viktig funktion för att kontrollera om skyddsåtgärderna är tillräckliga.
Vanliga kontrollområden i tillsynen är oljeavskiljaranläggningens funktion, dimensionering och underhåll. Det är områden där det ofta kan uppstå bedömningar och frågor som kan vara svåra att ta ställning till och där kommer vägledningen in i bilden.
Ett exempel på vad som tas upp i vägledningen är den kontroll som behöver göras var sjätte månad, av ”utbildad personal”. Tidigare har det varit oklart vad som menas med utbildad men Naturvårdsverkets bedömning är nu att verkstaden själv kan göra de moment som krävs.
Hela vägledningen finns att hämta som pdf på Naturvårdsverkets webbplats.
Mattias Gustafsson är ordförande i verkstadsstyrelsen och nöjd med vägledningen.
– Då det har skilt sig mycket åt hur kommuner hanterat verksamheter där oljeavskiljare förekommer, konstaterade vi att något behöver göras för att våra medlemmar ska kunna ges samma och rätt förutsättningar.
– MRFs tidigare servicemarknadsansvarige Joachim Due-Boije har därför under flera års tid arbetat fram material som diskuterats i verkstadsstyrelsen och presenterats för Naturvårdsverket.
Naturvårdsverket har i sin tur tagit materialet till sig och nu finns tillsynsvägledningen enligt standarden SS-EN 858-2.
– Den är bra både ur miljösynpunkt och för hela motorbranschen. Den blir rikstäckande och lika för alla eftersom landets kommuner är skyldiga att kontrollera att verksamhetsutövaren håller sig till standarden.
Kommentera