Finska Kamux expanderar sina bilaffärer i Sverige och hoppas bli Europas ledande begagnathandlare. Högt siktat tog Kamux första stegen till en internationalisering via riskkapitalägare och företaget är numera noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors.
Det höga målet ska nås genom kreativa erbjudanden, bland annat gratis hemleverans av bilarna och fjorton dagars provkörning. Kunderna erbjuds även att köpa ett tilläggsskydd, som ersätter eventuella reparationskostnader under tolv månader.
Med bilhallen i Karlstad, som öppnade i december, har Kamux tio anläggningar i Sverige från att ha etablerat sin första ”butik” 2012. Orterna är medvetet valda en bit från storstaden.
– Vi genomförde marknadsundersökningar inför lanseringen i Sverige och drog slutsatsen att det inte var någon mening att etablera sig i centrala Stockholm. Vi ville börja i mindre skala, säger Sverigechefen Tommi Iiskonmäki, som oftast sitter på huvudkontoret i Järfälla men pendlar till Finland.
Affärerna går bra. Hallen i Jönköping har redan blivit för liten och vid årsskiftet flyttar företaget till större lokaler.
– Eftersom våra fasta kostnader är låga kan vi garantera attraktiva priser. Just nu är genomsnittspriset för en lagerbil nästan 50 procent lägre än för branschen i övrigt, säger Iiskonmäki.
Totalt har företaget ett 50-tal hallar uppdelat på 10 i Sverige, 41 i Finland och 2 i Tyskland. 2016 omsatte moderbolaget Kamux Corporation över 400 miljoner euro och sålde 36 500 bilar. Företaget ägs av riskkapitalbolaget Intera Partners och i maj 2017 noterades bolaget på Nasdaq-börsen i Helsingfors.
Införandet av miljözoner i Stockholm är något som Iiskonmäki ser som en utmaning, men det spelar ingen roll var kunden finns.
– Om dieselbilar blir förbjudna i Stockholm kan vi leverera dessa bilar ut i landet. Diskussionen om dieselbilar kan röra till saken för konsumenterna, men dessa bilar kommer att vara i bruk länge. Jag anser att dieselbilen fortsatt är det bästa alternativet när man kör långa sträckor och de flesta bor ju inte i Stockholm, säger Iiskonmäki.
Text Maria Eriksson
Foto Ing-Cathrin Nilsson
Kommentera