Vi uttrycker hela tiden vilka vi är och vad vi står för, inte bara genom våra åsikter och handlingar utan också genom våra kläder, vårt val av boende, var vi handlar och vilken bil vi kör. Det kan bli ödesdigert för företag som gör bort sig.
Ni som har varit med ett tag minns att Shell vägrade lämna Sydafrika under apartheidåren. Flertalet stora företag drog sig därifrån men inte de. Det gjorde att många bojkottade Shell så länge apartheid fanns kvar. Än i dag tankar jag ogärna där, trots att apartheid monterades ner 1994. Shell är och förblir grumligt för mig.

Tyska aktivister satte i veckan upp denna skylt på en av Teslas fabriker, efter Musks heilande i direktsändning.
Ett upphöjt varumärke som har falnat rejält, vilket vi plötsligt kan läsa överallt, är Tesla.
Jag minns den första Teslan jag såg. Året var väl 2015, bilen var folierad med matt brunt ormskinnsmönster och stod slarvigt parkerad utanför mitt dåvarande jobb, uppställd precis där man måste passera. Alla som skulle förbi stannade till och tittade lite andäktigt på bilen. Någon dristade sig till att vidröra ormskinnsmönstret, kanske var det till och med jag. Drömmen om att en dag äga en egen tog form. Det var inte bara ett tecken på god ekonomi utan vittnade också om modernitet, framåtrörelse och egensinnighet att köpa och köra Tesla.
I dag har bilens glans falnat betydligt. Jag har en vän som har sett Elon Musk närmast som gud. Nu har hon sålt bilen och talar tyst om sin forna vurm för grundaren. En annan vän skäms lite varje gång han måste ta Teslan och på sociala medier sägs det öppet att alla som köper en Tesla från och med nu stödjer högerextrema rörelser. Jag själv skulle aldrig köpa eller ens vilja köra en i dag. Elon Musk har gjort mycket för elektrifieringen i världen vilket ingen kan ta ifrån honom, men genom hans alltmer extrema framtoning (för att inte tala om heilandet) har Tesla dragits rejält i smutsen.
Kinesiska bilar är ett annat exempel. Säkert är de bra bilar rent tekniskt, men flera av de kinesiska märkena placerar sig ytterst lågt i hållbarhetsmätningar, både avseende mänskliga rättigheter och miljöhänsyn. Köper man en bil tillverkad av Gac, Byd eller Chery bidrar man indirekt till att kinesiska arbetare hålls inspärrade i fabriker och att naturen ödeläggs. Bilfabrikerna gör förstås vad de kan för att tona ner negativa rapporter, och än så länge vet de flesta konsumenter inte så mycket om kinesiska förhållanden. Men om inte alltför länge kommer medvetna och pålästa kunder att välja bort bilmärken som inte uppfyller ens de lägsta krav.
Drömmen för de flesta företag är när kunderna skapar positiv känslomässig anknytning till märket. Mardrömmen är det motsatta, att produkten skapar negativa signaler. Som Shell på 90-talet, Tesla i dag och kinesiska bilar i morgon.
Som vanligt en klok och välskriven artikel av Nella!