Nyheter | 2021-02-03

Reparationen kostar 356 000

Norska tidningen Motor rapporterar om ett litet hål i bottenplattan på en elbil av märket Jaguar I-Pace, som kostar 356 000 norska kronor att reparera.

Verkstaden menar att de bara förhåller sig till producentens riktlinjer och en annan märkesverkstad går på samma linje och erbjuder reparation för ungefär samma pris: 337 000 norska kronor.

Det är oklart vad som har orsakat det lilla hålet i bilens bottenplatta, ägaren säger sig inte ha kört på något. Troligast är att hålet uppstod då bilen hissades upp för däckbyte.

Ett hål av denna storlek hade enkelt svetsats igen på en vanlig bil, men på en elbil med högspänningsbatteri gäller helt andra förutsättningar.

Norska Motor har talat med två märkesverkstäder som vill vara anonyma. De menar att batterilådan måste tas ur och bytas, och ett tätningsmedel som ska skydda batteriet ska smörjas på vid insättning av den nya lådan. Bara det beräknas kosta 130 000 norska kronor.

En ny bil av denna modell kostar cirka 700-800 000 norska kronor och en reparationskostnad på 350 000 är alltså halva nybilspriset. Med sådana reparationskostnader kan nog elbilstrenden åka på en del bakslag.

Hål för 350 000. Foto privat, lånat från norska Motor.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *