Scania-åf sätter upp snabbladdare

En av samhällets stora utmaningar för elektrifieringen av tunga transporter är att säkra  laddinfrastruktur med tillgång till fossilfri el. Scania bygger nu ut infrastrukturen inom återförsäljarnätverket och investerar i publik snabbladdning för tunga fordon på över 20 platser runt om i landet, med stöd av Klimatklivet.

Scania kommer inom kort att lansera tunga lastbilar med 40 tons totalvikt som kan köras i fyra timmar och lastbilar med 60-tons totalvikt som kan köras i tre timmar. Lastbilarna kan sedan snabbladdas på förarens 45-minuters lunchrast och på så sätt användas effektivt under ett helt arbetspass.

Sedan tidigare finns laddningsmöjligheter hos ett antal Scania-återförsäljare och nu kraftsamlar byggs publika snabbladdare på 20 nya platser runt om i Sverige.

Dessutom bygger Traton Group, Daimler Truck och Volvo Group publik högeffektsladdning längs de stora motorvägarna.

− Det här är en del i vårt arbete med att skapa trygghet för kunderna, att de ska kunna ta steg för att elektrifiera sin fordonsflotta. Ellastbilar finns redan och nu satsar vi på utbyggnad av laddstationer på strategiska platser för att skapa bättre förutsättningar för fler elektrifierade transportuppdrag. För långväga transporter kommer den publika laddinfrastrukturen att vara avgörande för möjligheten att elektrifiera, säger David Källsäter, vd för Scania Sverige, i ett pressmeddelande.

– Transportbranschen står för cirka 30 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Ellastbilar som drivs med fossilfri el kommer att vara en viktig pusselbit framåt för att nå målen. 2030 räknar vi med att 50 procent av nybilsförsäljningen kommer att utgöras av eldrivna lastbilar, fortsätter David Källsäter.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar