När verkstäder och bilåterförsäljare ska anpassa sig till den nya pandemilagen krävs både nytänkande och flexibilitet. Örebro Bilcenter har slagit in på en egen väg som ger nöjda kunder.
Örebro Bilcenter har varit snabba med att anpassa sig efter rekommendationerna under hela pandemin. I golvet finns tejpade avståndmarkeringar, plexiglas är monterade över diskar, pennorna i kundmottagningen spritas efter varje användning och handdesinfektion finns alltid tillgänglig. Dessutom har man tagit till en säker lösning för hanteringen av bilnycklar, berättar servicemarknadschef Peter Magnusson Skogsby.
– Vi har sett att bilnycklar blir fula och glanslösa av handsprit, så vi har valt en annan väg. Vi sätter en plastpåse på handen och fångar upp nyckeln med hjälp av den, vänder påsen ut och in och försluter den. Påsen är på under hela tiden som mekanikerna jobbar och när vi är klara och ska överlämna nyckeln häller vi ut den ur påsen, så kunden kan ta den. På så vis sliper vi riskera att nyckeln tar skada av sprit.

Medarbetarna har också träffat på kunder vars skinnrattar har blivit slitna och tråkiga av handspritanvändning, så här används i stället engångshandskar.
Örebro Bilcenter har stora lokaler med plats för 150–210 kunder, så de nya restriktionerna med maxantal i lokalen har inte inneburit några problem.
– Det är lätt för kunderna att hålla avstånd hos oss. Däremot finns det kunder som ändå inte vill komma in och till exempel hämta beställda reservdelar och då går vi ut och levererar dem i bakluckan, och så kan kunden betala via faktura eller swisha. Allt går att lösa, och vi har fått många positiva tillrop från nöjda kunder, säger Peter Magnusson Skogsby.

Peter Magnusson Skogsby.
Den nya pandemilagen som började gälla förra söndagen påverkar vår bransch på flera sätt. Föreskrifterna gäller bland annat handelsplatser, och MRF:s bedömning är att verkstäder, kundmottagningar och bilhallar ska räknas som handelsplatser, eftersom kunder har tillträde hit.
Lagen reglerar bland annat hur många som får vistas i en lokal samtidigt, vilket ställer krav på företaget att beräkna maxantalet och se till att det efterföljs. Vid tider när många besökare väntas till lokalen måste man ha personal som kontrollerar att maxantalet inte överskrids, eller ordna kösystem med nummerlappar utomhus. Man är också skyldig att informera sina kunder om hur smittspridning kan undvikas, se till att det finns möjlighet att tvätta händerna eller använda handsprit och hålla sig informerad om Folkhälsomyndighetens rekommendationer. För att minska smittrisken när en bil kommer in för service eller kunder provkör, ska man torka av ratt, dörrhandtag, växelspak och reglage före och efter användning, och själv vara noga med att bära handskar.
/Nella Bergström
Kommentera