Strama utsläppskrav för tunga fordon

EU-kommissionen vill att den tunga trafiken ska sätta fart på minskningen av utsläpp och lämnade i maj ett förslag till parlamentet. Sedan miljöutskottet gav sitt utlåtande i november har parlamentet nu röstat igenom förslaget, som siktar ännu högre än kommissionen anser nödvändigt.
Kommissionen hade föreslagit att de nya lastbilarna skulle ha minskat sin totala utsläppsnivå med 30 procent år 2030. Miljöutskottet föreslår att det höjs till 35 procent, och att det sätts ett delmål på 25 procent till 2025, vilket alltså parlamentet röstat ja till.
Utskottet vill även att tillverkarna ska tvingas att garantera att minst en femtedel av de sålda tunga fordonen har noll, eller nästan noll, utsläpp år 2030. Även här vill det sätta ett delmål till år 2025 på fem procent. Det vill dessutom att kommissionen utvärderar om det finns möjlighet att lagstifta om att tillverkarna ska ange hur mycket utsläpp en lastbil gör under sin livscykel. Parlamentet sa ja till detta och krävde även att kommissionen tar fram regler om hur tester för koldioxidutsläppen ska gå till.
– Tillverkarna måste omedelbart ta sitt ansvar för minskade utsläpp. EU måste sätta fart och bli ledande inom denna utveckling, konstaterade nederländaren Bas Eikhaut, som fört fram frågan inom miljöutskottet.
Både kommissionen och utskottet är överens om att Europa även måste sätta fart på utvecklingen av modernare batterier för fordon.
Enligt kommissionen kommer det här förslaget att minska utsläppen inom EU med 54 miljoner ton år 2030, lika mycket som hela Sverige släpper ut på ett år i dag.
Miljöutskottet har även tagit med bussar i sitt förslag. Det vill att hälften av alla nya bussar ska vara elektriska 2025, och tre fjärdedelar 2030.             /Kristina Wallin

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar