Nyheter | 2019-12-30

Subaru bantar

Subaru Nordic ändrar affärsstrategi genom att drastiskt minska antalet återförsäljare, slopa två bilmodeller och ta ett starkare grepp om den lokala marknadsföringen.
– Förändringarna är ett resultat, dels av att vi är självkritiska, dels det fortsatta problemet med biltillgången. Med facit i hand borde jag gjort den här omstruktureringen för ett år sedan, säger John Hurtig, varumärkeschef på Subaru Nordic (bilden ovan).

Subarus generalagent har ägnat en stor del av 2019 till självkritik och tagit fram en åtgärdsplan.
– Vi har varit på glid de senaste två åren och fått kritik från återförsäljarna, bland annat för bilbristen. Men vi har också jobbat fel mot varumärket vilket medfört att våra återförsäljare dragit åt olika håll, säger John Hurtig.
Redan i november kallades återförsäljarna till enskilda samtal med generalagenten och under december sades ett 20-tal återförsäljare upp med en uppsägningstid på tolv månader.

 70 återförsäljare blir 50. Det innebär att en del återförsäljare får större upptagningsområden.
– Vi vill att alla återförsäljare ska arbeta mot samma mål och jobba i team som en homogen grupp. De återförsäljare vi har kvar kommer vi att ställa tuffare krav på genom att kvaliteten i affären ska förbättras. Därmed ska också lönsamheten bli bättre. Vi ska sälja bilar på varumärket inte på priset. Och vi ska fortsätta ha Sveriges mest nöjda bilägare, säger John Hurtig.

Kenneth Landrin, Subaruförsäljare på Landrins Bil, är positiv till förändringen.
– Vi har varit för många handlare på ett sådant litet märke. Det har inneburit att alla inte vårdat varumärket och sålt bilar med stora rabatter, vilket inte är lönsamt långsiktigt, säger Kenneth Landrin.

Vilka återförsäljare som fått vara kvar är beslut som baserats på statistik, upptagningsområde och försäljning samt förändringsbenägenhet. Subaru uppger att de inte tänker ta in några nya återförsäljare.

Affärsvillkoren förändras till viss del både beträffande priser på bilar och i hanteringen av kommissionssystemet.Subaru äger utställningsbilarna i återförsäljarnas hallar och återförsäljarna har förköpsrätt (i stället för att bilarna ägs av ett finansbolag med betalningskrav på återförsäljarna). Detta har underlättat för återförsäljare att köpa upp egna lager.

– Vi har tidigare uppmuntrat återförsäljare att köpa på sig lager av bilar, men vill nu att man säljer en bil, ropar av den och får den levererad av oss från lagret. Vi kan inte stoppa handlarna från att köpa bilar till eget lager, men det måste ske med förstånd, annars sitter återförsäljarna med lager och vi räknar bilar som sålda när de egentligen är lagerbilar, säger John Hurtig.

Kenneth Landrin anser också att systemet inneburit att vissa handlare suttit på ett för stort lager.
– När handlarna haft svårt att bli av med bilarna har det lett till prisdumpningar. Största problemet har varit att flera handlare suttit på flera bilmärken och inte vårdat varumärket tillräckligt. När försäljningen stannat av har man korrigerat siffrorna med priset i stället för att jobba med kundvård, säger han.

Generalagenten tar makten över den lokala marknadsföringen. Hurtig beskriver marknadsföringen hittills som pucklar där kampanjer sålt slut på bilarna och skapat hög försäljning under korta perioder, något som inte varit bra för varumärket.

– När bilar kommit in till hamnen har vi haft kampanj och två veckor senare har bilarna varit slut. Nu ökar vi närvaron i den lokala marknadsföringen och i digital media. Genom att öka marknadsföringen lokalt ska vi bygga varumärket, säger han.

Återförsäljarna kommer fortsatt att få visst lokalt stöd, men Hurtig beskriver det som att generalagenten kommer ta större ansvar.
Kenneth Landrin:
– Det är bra att Subaru tar ett ansvar för den lokala marknadsföringen så länge vi har en lokal avsändare. När kampanjer skapas ska de vara centrala och gälla över hela landet. Det skapar en röd tråd för varumärket med en seriositet som skapar trygghet för våra kunder och deras köp,.

Subaru renodlar modellprogrammet.Inför 2020 tas Subaru BRZ och Subaru Levorg bort. Kvar återstår tre modeller: Outback M20, Forester e-Boxer MY20 och Subaru XV e-boxer MY20 som lanseras i april. Samtidigt presenteras modellprogrammet för tre år framåt med en ny Outback 2021 och en B-EV Suv i C-segmentet 2022 som är till 100 procent elbil i samarbete med Toyota.
– Våra kunder efterfrågar inte elbilar i dag, men med samarbetet med Toyota får vi en helt elektrifierad bil där vi kan behålla fyrhjulsdriften på en säker bottenplatta.
– Vi förlorar på varumärket när vi har för få bilar att visa upp i hallarna. Färre modeller skapar bättre fokus och enhetliga modeller stärker varumärket, säger Hurtig.

Kenneth Landrin säger att en del modeller varit lite spretiga och lanserats i för små volymer.
– De modeller som vi nu kommer behålla har vi varit väldigt starka på och vi vet att det egentligen är de modellerna som passar våra kunder. Det ligger i linje med vår affär. Vi får helt enkelt jobba mer på våra friluftsaktiva kunder, säger Kenneth Landrin.

I förra årets GA-enkät skulle 2019 präglas av att allt skulle bli bättre, bättre biltillgång, konkurrenskraftiga produkter – enkelt, roligt och lönsamt – lyckades ni med det?
– Nej, med facit i hand gick det inte så. Och i nästa GA-enkät får vi säkert inte bästa placering, men därefter hoppas vi på topplats. Omstruktureringen är nödvändig för oss och återförsäljarna. Vi har lojala kunder med en återköpsgrad på 90 procent, säger Hurtig.

Subaru tror inte att varken bonus malus eller WLTP-reglerna påverkar deras kunder så mycket, men tror ändå att de tekniska kraven kräver en förändrad säljaffär med större fokus på kvalitet och större engagemang från generalagenten.
– Från att bara levererat bilar till våra återförsäljare måste vi vara närmare köpprocessen. Över tid har våra volymer ökat lite varje år. Det har vi gjort genom att vi har ett bra varumärke, inte att bilarna har bäst skattefördelar, snyggast färger och fetaste fälgar. Vi säljer inte Subaru på specifikationer och pris utan på varumärket, säger Hurtig.

Även Kenneth Landrin menar att förändringarna är nödvändiga.
– Det här ger stabilitet och styrka framöver. Subaru är ett nischmärke, inget volymmärke. Priset på produkten är det pris som bilen är värd och det pris som konsumenten ska betala. De återförsäljare som bara tänker volym bör inte ingå i Subaru-affären, säger Kenneth Landrin.

/Text & foto Maria Eriksson

Ing-Cathrin Nilsson

7 Kommentarer

Alec

Ingen turbo
Ingen manuell
Ingen diesel
Ingen plug in
Ingen kombi
Ingen sedan
Ingen hatchback

Listan kan göras lång , Subaru Nordics produkt strategi är pinsam. Kan själv tänka mig en Subaru, men som nämnts, finns ej något att välja längre i hallen som lockar. En SUV önskas ej, nya tidern nu. Dags för Subaru Nordic att vakna upp och besöka en Toyota eller BMW återförsäljare för ett uppvaknande hur det skulle kunna se ut.

Svara
Gerhard

Det finns ingen bättre bil att sitta i när man är äldre äldre, har långa ben och svårt att resa sig! Har testat många men inget märka kan slå en Forester!
Turborn behövs inte, den är snabb nog tack vara växellådan och sportkörning! Vill du ha en gammaldags bil med manuell låda, ja köp den då, jag rekommenderar en provåkning!

Svara
MarkusE

Ägt en levorg i 8 år och älskat den och märket! Men nu när den äntligen är avbetalad och man har chans att bytta upp sig finns den nya inte kvar eller så måste man välja en suv.
Vist outbacken är lite intressant. MEN så börjar man kolla youtub å allt och då finns det ju som vanligt massa mer intressanta motorval. Som så klart inte erbjuds i sverige. Jag tror inte alls på modellen att erbjda 1 modell ENBART. I dagens samhälle så så tittar folk runt och vill hitta sin rätta modell, rätt motor och så vidare. 1 alternativ passar inte alla! Finns förmodligen en anledning till att många biltillverkare erbjuder en ”bygg din bil modell”.
Har älskat bilen i 8 år men nu finns det inget alternativ att gå vidare med. TRÅKIGT! Hade absolut köpt ny subaru om jag fått vad jag viljat ha. Men det erbjuds tyvärr inte. I alla fall inte i sverige.

Svara
Albert

Subaru Impreza, Outback, Forster mm från 2008 till 2012 har motor problem. Motorn går bara sönder på grund av fel gjorde vevlager och dåligt placering av oljefilter. Jag köpte en Subaru Impreza 2009 för 70000kr och efter 3 dager motorn gick sönder.
Nu finns det ingen som man kan få hjälp av. Finns ingen som tar ansvar. Den lilla minsta man kan göra är att sälja samma motorblock. Alla Subaru återförsäljare säger vi vet inget, vi kan inte göra någonting. Kontakta Subaru säger dem. Men nu, jag bytt motorn på den med samma hk effekt och vridmoment, men en bensindriven motor, kostade över 30000kr. Nu besiktning vill en typgodkända intyg från tillverkaren ( Subaru) vart kan man få en såna intyg? Kontaktar man Subaru verkstäderna och återförsäljare, svarar dem vi kan inte hjälpa dig. Aa en Subaru kostade mig över 100000kr och stor på parkeringen och man får inte köra den och man får ingen hjälp av SUBARU!

Svara
Tomas Saxgård

Kunderna efterfrågar visst eldrivna bilar. Om inte outback plugin hybrid kommer snart till Sverige så byter jag bilmärke. Efter 35 år som Subaruförare.

Svara
Christer

Jaha då ger ni alltså inte något erbjudande på nya Forester som visas i övriga världen. Det upplevs som märkligt.
Men det kanske går att beställa från annat land, tex Holland.
Vad säger ni då?

Svara
Tobias

Lite tråkigt att ni väljer att bara ha suv modeller kvar, kunde ju iaf haft kvar levorg med tanke på att många vill ha en bra bil, men långt ifrån alla vill ha en suv och långt ifrån alla är i behov av en stor suv eller som outback en hög kombi. Dessutom att behålla outbacken när levorgen är överlägset snyggare, känns bara fel tänkt. Tyvärr

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar