Som rubriken, säger Tomas Tobé (M)
På plats i Almedalen för att diskutera hur Sverige ska få bukt med den ökande organiserade brottsligheten fanns panelen på bilden, fr v Mats Galvenius, vd Larmtjänst, Tomas Tobé, ordförande i justitieutskottet (M), Peter Maier, informationschef, BMW Group Sverige och Helene Petersson, ledamot i justitieutskottet (S).
Mats Gavenius från Larmtjänst sa att andelen stölder av fordon och fordonsdelar uppgår till närmare 800 miljoner per år, varav 70–90 procent av stöldgodset försvinner utomlands. Ligorna har kartlagts. De kommer till största del från Litauen, Polen, Rumänien och Georgien där efterfrågan på produkterna är hög. Att ligorna väljer Sverige beror på att här finns ett stort utbud, en lätt väg ut, vi har låga straff och en låg uppklarningsgrad.
Peter Maier på BMW group berättade att det efter en lång tids ökning nu syns en liten nedåtgång som kanske främst beror på att nya bilar har utrustats med bättre stöldskydd som tex DNA-märkning och spårsändare.
Han önskar dock att tullen ska kunna stoppa utförseln av stöldgods och att straffen ska bli skärpta.
Tomas Tobé (M) och Helene Petersson (S), båda från justitieutskottet, var överens om att krafttag behövs.
Petersson lägger fokus på att tull, polis och kustbevakning ska samarbeta, att kriminalvården ska effektiviseras samt ett ökat internationellt samarbete.
Tobé trycker på att flytta Tullverket från finans- till justitiedepartementet och ge det de befogenheter som behövs för att bli en brottsbekämpande enhet. Han lovar 500 nya tulltjänstemän under mandatperioden om Moderaterna får förtroendet. Han vill även öka antalet poliser genom att göra polisutbildningen betald och höja lönerna.
Han pratade också om att avskaffa ”straffrabatten” och att utvisning ska ske redan vid ett straff på sex månader (jämfört med dagens tolv). Helene Pettersson höll delvis med.
Claes Jerveland från VW group inflikade från publikplats att bilbranschen är hårt utsatt och vill ha hårdare tag – NU.
Kommentera