Toyotaverkstad i topp

Ett bra bilmärke och gott rykte lokalt bidrar till god lönsamhet, menar verkstaden som blev mest lönsam förra året.

 

I Örkelljunga ligger Toyota-verkstaden Örkelljunga Bilverkstad, som till 80 procent ägs av Toyota-handlaren Bilprisma. Verkstaden och försäljningen ligger vägg i vägg och drivs som en helhet, om än i två olika bolag. Företaget hamnade i topp bland bilverkstäder i 2021 års lönsamhetsundersökning.

Patrik Ahlbin är vd för Örkelljunga Bilverkstad och Bilprisma och jobbar själv som säljare samtidigt som han leder verksamheten.

– Visst är det roligt att det går bra för oss, och det finns förklaringar. Vi har fantastiskt duktiga medarbetare, på alla ledder från kundmottagare till tekniker, en slimmad organisation, och betalda fastigheter. Vi finns inte på den finaste adressen, vi har koll på kostnaderna. Och vi har ordning och reda!

Verkstadens största kund är bilförsäljningen i huset, både nytt och begagnat. Det fina ryktet hjälper till och kostnaderna är låga. En faktor som återkommer när lönsamhet diskuteras är produktens betydelse, och Toyota är ett starkt kort.

– Det är en servicevänlig produkt, det är sällan vi får lägga tid på felsökning och annat där det är svårt att ta betalt. En Toyota fungerar, det är klart att det bidrar till lönsamheten.

Det gör det lättare att bygga en långsiktig relation med bilägarna.

–Toyota ligger generellt vettigt till med servicepriser, det är inte Audi- och BMW-priser, och bevisligen blir det pengar över ändå.

Med vettiga servicekostnader och gott rykte är risken att kunden söker sig till en annan verkstad liten. Och med bra kvalitet blir det få bråk med importören.

– Vi kan inte säga att vi har problem med ersättningen. Maskinskador till exempel är få och Toyota är jättesnabba att betala ut vid återkallandekampanjer. Jag tycker faktiskt det sköts bra.

Patrik Ahlbin lyfter fram att Toyota-verkstäder generellt är långsiktiga och talar väl om kolleger.

– Många är duktiga på verkstad, det är en hel del äldre firmor som har varit med länge, bra bilhandlare och verkstäder, folk som kan affären och kan räkna. Lokalerna är genomsnittliga, varken överdådiga eller slitna.

Han pekar också på det goda samarbetet mellan verkstad och försäljning, och att det är enklare att planera i en liten organisation. Det skapar kostnadseffektivitet.

– Det är väldigt sällan vi har en bil som står över natt i verkstaden. Om det sker är kunderna glada att få en lånebil, även om den inte motsvarar den egna. Vi har två lånebilar, en Corolla-kombi och en Yaris. Ingen klagar på att de får för liten bil.

Kundmottagarna försöker lösa allt med lånebilar, vindrutebyten och lim som ska torka och önskemål om sena lämnings- och tidiga hämtningstider.

På vissa punkter lever både Örkelljunga Bilverkstad och kunderna kvar i hur det var förr, utan påverkan från trender med serviceavtal och privatleasing.

– Vi har inte mycket serviceavtal. Kunderna vill betala när de fått jobbet gjort.

Hjälp får de alltid.

– Om det kallas försäljning eller service vet jag inte, men vi håller hög servicenivå. Kunderna kan stanna och få däcken pumpade, vi hjälper dem att koppla in blåtand om den hoppat ur. Det tar oss fem minuter och ger nöjda kunder som med stor sannolikhet kommer tillbaka.

 

Text Anders Parment

 

Fakta Örkelljunga Bilverkstad

Omsättning (2020): 6,9 miljoner

Vinst (2020): 1,8 miljoner

Antal medarbetare: fyra

VD: Patrik Ahlbin

Ägare: Bilprisma 80%, Fredrik Wingren 20%.

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar