Trögt för Lada Sverige – men nu kommer UAZ

För några år sedan lovade den då nya svenska importören av ryska bilmärket Lada – numera ägt av Nissan-Renault-koncernen – en kommande storsatsning på den svenska marknaden.
Av Lada Skandinaviens stora planer blev det dock inte mycket; i dagsläget säljs endast ett mindre antal av den snart 40-åriga Lada Niva-jeepen i sju olika versioner på den svenska marknaden via försäljning i egen regi samt via två kontrakterade återförsäljare, Seffel Bil i Filipstad och Bilkonsult i Sundsvall.

De modernare Ladamodellerna har tekniskt mycket gemensamt med de i Sverige framgångsrika Dacia-bilarna, som tillverkas i Rumänien och i princip är lågpris-varianter av Renaults fransk-tillverkade bilar, som i Sverige säljs av de flesta Volvo- och Renaulthandlare. Inte så konstigt med tanke på att såväl Dacia som Lada i dag alltså ägs av Nissan-Renault-koncernen.
Men de modernare personbilarna säljs i dagsläget inte i Sverige, utan kan bara tas in om det finns en specifik beställning från kund.

Förutom Sverige-importören Lada Skandinavien finns ytterligare en auktoriserad importör i Sverige, nämligen Severin Autogroup i skånska Hörby, som sedan helt nyligen även är officiell svensk generalagent och importör av det i Sverige tidigare helt okända ryska bilmärket UAZ (inte att förväxla med VAZ, som Lada-bilarna förr kallades i Sverige).
UAZ tillverkar fyrhjulsdrivna fordon, lastbilar och bussar i staden Uljanovsk i Ryssland, och ägs numera av den privata ryska företagsgruppen Soller Automotive Group.

Severin Autogroup importerar och säljer i dag UAZ-modellerna Patriot, Hunter och 452-Bukhanka, varav de två sistnämnda ursprungligen utvecklades för den sovjetiska militären och lanserades 1971 respektive 1965!
Patriot är betydligt nyare från 2005. Modellen säljs i dag i Sverige för 219 000 kronor (239 000 kronor i pick-up-version), medan Hunter startar från 182 000 kronor och 452-Bukhanka från 189 000 kronor. För biogas- respektive etanoldrift är pristilläggen 22 000 kronor respektive 5 000 kronor.
– Det finns ingen motsvarighet till UAZ Hunter eller Bukhanka i Sverige. Våra kunder är allt från it-företag som köper Bukhanka i reklamsyfte till snickare som har kunder som bor eländigt till. Den som köper en Bukhanka eller Hunter köper i princip en terränggående Volvo 240, kommenterar Jacob Larsson, vd för Severin Autogroup i Hörby.
– Priserna är dessvärre inget vi kan göra något åt. Tull, frakt, moms, registrering med mera gör att priserna är vad de är. Fraktbolaget som tar bilen från Uljanovsk i Rysskland till AMC i Tjeckien och sedan upp till oss, tjänar mer på bilen än vad vi gör, hävdar Jacob Larsson.
– Vi sålde flest Lada Niva i hela Norden. På så vis fick dåvarande agenten för UAZ nys om oss och frågade om vi även ville börja säljas UAZ i Sverige. Tokig som man är så sade vi självklart ja och tog emot UAZ med öppna armar, berättar Jacob Larsson.
– Vi har sedan säljstarten i juni 2017 sålt närmare 40 UAZ-bilar i Sverige, varav Hunter är storsäljaren.

Jacob Larsson har nyligen fått veta att den klassiska tre-dörrars ”ur-Nivan” ska sluta tillverkas och att eventuellt all försäljning till EU-länderna av alla Lada Niva-modeller kan komma att upphöra som en följd av de hårdare miljökraven för nya bilar i EU.
– Mycket tråkigt. Ett fåtal Nivor finns kvar på diverse lager i Sverige, men inga tre-dörrars-versioner av den klassiska Nivan, konstaterar Jacob Larsson vid Severin Autogroup.

Text Peter Lorin

 

One Comment

Milan U

Lada-bilarna är faktiskt bra bilar med tanke på priset. Problemet med att äga en Lada annan än Niva är att Lada Sverige/Lada Skandinavien är genuint ointresserade av att hjälpa kunden vid fel. Det går inte ha med dem att göra.

Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar