Orsaken till att Volvo säger upp kontraktet med Bilia kan det ännu bara spekuleras om.
Så här sa Per Avander på förmiddagens presskonferens:
– Enda orsaken jag kan tänka mig är att fabriken vill ha mindre återförsäljare. Vi förväntar oss att nybilskontraktet kommer bli föremål för diskussion och förhandling framöver. I det långa perspektivet drivs branschen mot en transformation. Det är business as usual, men är det så att vi inte får något servicekontrakt så kommer vi förbereda omställning.
– Vi är lite förvånade, v har inte haft någon dialog med Volvo om detta innan. Vi har Volvos mest nöjda kunder, står för 30 procent av försäljningen och har levererat det som Volvo vill ha.
Per Avander siade om att det i framtiden kommer att bli mer direktförsäljning från fabrik, även näthandel men ”det kommer nog att finnas personer som vill ha rådgivning också”.
– Om vi inte kommer sälja bilarna framöver kan det bli så att vi kan levererar bilarna i stället. Vi tänker risker, lagerhållning, vi behöver inte ha några demobilar.
Det framkom på presskonferensen att Bilias avtal med Volvo Cars är gemensamt för försäljnings- och serviceaffärerna och att Bilia omedelbart ska söka om ett servicekontrakt.
– Vi uppfyller alla kriterier och kommer att få den auktorisationen, sa Avander.
Bilia håller fast vid sin tillväxtstrategi och hoppas kunna växa inom andra grenar i en helhetslösning.
Här är frågor från förmiddagens presskonferens som Per Avander och finansdirektören Kristina Franzén, CFO svarade på:
Finns en risk för era anställda i och med den förlorade affären?
– Det är för tidigt att bedöma, vi fortsätter att utveckla våra affärer, vi växer konstant på begagnade bilar, öppnade just en anläggning i Västerås.
Vad tror ni är orsaken till uppsägningen?
– Vi kan inte svara på det, den frågan får ställas till Volvo, vi har inte haft någon dialog.
Ni räknar med att behålla serviceaffären, hur ser det ut med Mekonomen etcetera?
– Vi söker om det här avtalet, så det kommer att se ut ungefär som det gör i dag. Vi omsätter sju miljarder i serviceaffären och Volvodelen är fyra miljarder.
Ser ni någon risk att inte få serviceaffären?
– Vi ser ingen risk att vi inte blir auktoriserade.
Kan det bli aktuellt för Bilia att ta upp fler märken?
– Det ärför tidigt att säga.
Vad händer med Volvofinans?
– Det ärför tidigt att spekulera i var det här tar vägen. Vi känner ju inte till fabrikens f intentioner och vet ju inte om de ska sälja bilarna själva.
Transformationen, där har Volvo varit tydlig, märks den på andra märken också?
– Det skiljer lite där, BMW har pratat om det, Toyota är oftast kvar med lokala återförsäljare. Men agentavtal, som Mercedes, lagerhållning, demobilar, det pågår mycket hos flera fabrikanter skulle jag säga. Det försöker vi följa. Vi tänker som återförsäljare med kapitalbindning, risktagning …
Vad ska ni göra med bilhallarna?
– Vi kan flytta om för att komma i bättre position, vi håller på att lägga ett pussel med vad vi kan göra med våra lokaler.
Har ni hört om någon annan är uppsagd?
– Ingen annan uppsagd.
Servcieaffären, skulle Volvo kunna blockera mjukvaruuppgraderingar och ta den affären själva?
– De skulle kunna öppna verkstäder själva och försöka konkurrera ut oss, men man kan inte blockera ut oss, det är lägsta nivå på kvalitativa krav som gäller. Man kan inte göra på det sättet.
Kommentera