Historien bakom Biltema

Boken ”Biltema – från källar­företag till miljardkoncern” är inget beställningsjobb utan en historiebeskrivning om det svenska samhälle som möjliggjorde företagets enorma utveckling, skriven av Lars Danielsson som var med och skapade de första Biltema-katalogerna. Nu har han forskat i arkiv och andra källor för att kunna ge en bild av Biltemas resa från den postorderverksamhet som Sten-Åke Lindholm grundade, fram till dagens mer än 50 varuhus i fyra länder. Genom att sänka priserna kom Biltema att punktera den auktoriserade bildelsbranschens gamla monopol och bidrog till den svenska bilboom som följde.

Vi har fått fyra exemplar av ”Biltema – från källarföretag till miljardkoncern” att lotta ut. Vill du vinna, svara på frågan vilken person som intervjuas under vinjetten ”I huvudet på” i nummer 1-2 2021 och mejla svaret samt namn, postadress och mobilnummer till redaktionen@motorbranschen.se senast 10 mars 2021. Skriv ”Utlottning Biltema” i ämnesfältet. Tidningens medarbetare och anställda på MRF:s kansli får ej delta. Ev vinstskatt betalas av vinnarna.

Vinnarna av MIG-spelet som vi lottade ut i decembernumret blev Zusanne Blennow, Skurup, Blennows bil, Malin Olsson, Nybrostrand och Anders Olsson Uddevalla. Rätt svar på tävlingsfrågan var Bilbolaget i Timrå.

Vinnarna av de ekologiska bilvårdsprodukterna från Lahega Greenium, som vi lottade ut i novembernumret blev Per Henriksson och Helena Adolfsson. Rätt svar på tävlingsfrågan var ”Remigijus Jucas”.

Se tidigare utlottningar