Boken ”Biltema – från källarföretag till miljardkoncern” är inget beställningsjobb utan en historiebeskrivning om det svenska samhälle som möjliggjorde företagets enorma utveckling, skriven av Lars Danielsson som var med och skapade de första Biltema-katalogerna. Nu har han forskat i arkiv och andra källor för att kunna ge en bild av Biltemas resa från den postorderverksamhet som Sten-Åke Lindholm grundade, fram till dagens mer än 50 varuhus i fyra länder. Genom att sänka priserna kom Biltema att punktera den auktoriserade bildelsbranschens gamla monopol och bidrog till den svenska bilboom som följde.
Vi har fått fyra exemplar av ”Biltema – från källarföretag till miljardkoncern” att lotta ut. Vill du vinna, svara på frågan vilken person som intervjuas under vinjetten ”I huvudet på” i nummer 1-2 2021 och mejla svaret samt namn, postadress och mobilnummer till redaktionen@motorbranschen.se senast 10 mars 2021. Skriv ”Utlottning Biltema” i ämnesfältet. Tidningens medarbetare och anställda på MRF:s kansli får ej delta. Ev vinstskatt betalas av vinnarna.
Vinnarna av MIG-spelet som vi lottade ut i decembernumret blev Zusanne Blennow, Skurup, Blennows bil, Malin Olsson, Nybrostrand och Anders Olsson Uddevalla. Rätt svar på tävlingsfrågan var Bilbolaget i Timrå.
Vinnarna av de ekologiska bilvårdsprodukterna från Lahega Greenium, som vi lottade ut i novembernumret blev Per Henriksson och Helena Adolfsson. Rätt svar på tävlingsfrågan var ”Remigijus Jucas”.