Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, varnar för en olycklig situation som har uppstått hos en del handlare.
– I korthet handlar det om manipulerade bilar, där någon har kopplat bort Ad blue-systemet för att slippa ta kostnaden för reparation. Det märks inte på besiktningen eller på ett inbytestest, så bilhandlaren köper in bilen i god tro och säjer den vidare.
När den nya ägaren senare får något annat problem med bilen, och verkstaden plockar bort avgassystemet, upptäcks manipulationen. Kunden anser, helt korrekt, att det är ett ursprungligt fel, men handlaren tycker sig inte vara ansvarig eftersom felet fanns redan vid inbytet, men inte upptäcktes.
Kunden går då till ARN som dömer till kundens favör: handlaren måste återställa bilen till höga kostnader.
– Undantaget är om handlaren kan bevisa att den som sålde bilen till dem visste om manipulationen, till exempel om vederbörande har beställt bortkopplingen. Då kan handlaren begära ersättning för den kostnad de drabbats av med stöd av skadeståndslagen, eftersom den som sålt bilen till handlaren är skyldig att uppge kända fel på bilen.
Motsvarande problematik finns med igensatta partikelfilter.
Här gäller det alltså att vara uppmärksam.
– Att bara förlita sig på bilens diagnosdator är inte tillräckligt säkert, utan här krävs tyvärr att ni gör ett avgas- och rökgastest vid inbytet, råder Klaus Silfvenius.
Varning för manipulation
Kommentera