Bilteknik i Lund har gått från en till tolv miljoner kronor i omsättning på tio år utan en krona i annonsering. De har drygt tre veckors väntetid i verkstaden och en telefon som går i ett.
Biltekniks historia är en framgångssaga. Dzintars Kadikis hade drivit verkstad i sitt hem i Bjärred, och för tio år sedan krävde sönerna Erik och Martin att han skulle köpa en riktig verkstad nära en stad, om de skulle överväga att börja jobba hos honom. Så blev det.
– Martin har vuxit upp i verkstaden. När han var 13 år rev han och lagade ett helt elsystem som inte VW-verkstäderna klarat av att fixa. Som 17-åring blev han trea i Yrkes-SM som personbilsmekaniker och därefter har han pluggat fordonselektronik på högskolenivå, säger Dzintars.
Erik har inte hängt på pappas verkstad lika mycket som sin storebror, men läste ikapp genom att memorera innehållet i motortidningar och sedan söka in till fordonstekniskt gymnasium.
– Skolan gav dem de teoretiska kunskaperna, praktiken har de fått här, säger Dzintars.
Dzintars övertog också en anställd, Mariusz, av förre ägaren. Från att ha jobbat ensam har han nu sex anställda, sin familj och Mariusz, Marcin och Tom.
– I början visste vi inte alls om det skulle gå ihop. Alla i familjen arbetade ideellt och visste att jag kanske inte kunde betala ut några löner, men det löste sig. Från att ha omsatt en miljon kronor 2010 har vi ökat omsättningen till tolv miljoner 2019, säger Dzintars.
– Killarna i verkstaden står för att vi har flyt i verkstaden, kunskap i hela kedjan, att rätt jobb bokas in och att det finns delar, säger Dzintars och fortsätter:
– Vi hinner med fem bilar per mekaniker varje dag. Eftersom kunskapen är så hög är felsökningstiden kort. Vi sätter igång och jobbar direkt. Det innebär att omsättningen per anställd nästan är 2,4 miljoner. Och då tar vi flera hundra kronor mindre än många andra verkstäder.

Dzintars Kadikis i sitt esse.
Dzintars tror att det är blandningen av personal som skapar framgång. Bland de biltokiga medarbetarna finns exempelvis Martin som är oslagbar på elektriska problem, Mariusz som kan det mesta om motorns mekanik, Erik som gillar problem med AC, service och hur man organiserar jobben. Snabbhet och att de kompletterar varandra bidrar till flödet. Verkstaden har nio lyftar, vilket gör att en mekaniker kan jobba på flera bilar samtidigt.
För två år sedan tog Dzintars över grannföretagets lokaler, vilket gjorde att ytan, men även hyreskostnaden ökade. Det bekymrade honom i början, men har inte visat sig på vinstmarginalen.
Dzintars har försökt införa kortare arbetsdagar på fredagar för att alla ska kunna åka hem tidigare och vara lediga, men det är inget som de anställda har tyckt varit nödvändigt. Även om veckans bilar är färdiga nosar medarbetarna ofta upp måndagens jobb som står på parkeringen.
För bara några månader sedan utökades personalstyrkan med Tom Kristensson som skapade en bättre kundmottagning. Även det har medfört snabbare hantering och nöjdare kunder.
I två år har Bilteknik i Lund varit med på listan över stjärnföretag som publiceras av Motorbranschen. Listan tas fram av analysföretaget Bisnode och inkluderar företag med minst fyra anställda, goda resultat fyra år i rad, stabilitet, långsiktighet, ordning och reda på ekonomin. Företagen måste kunna visa tillväxt, vinst, avkastning, kapitalstruktur och finansiering.
– Det är förstås otroligt roligt. Vi har lagt mycket tid på att få verksamheten att fungera, samtidigt som antalet kunder har ökat har förtroendet för oss växt, säger Martin.
Dzintars lägger till:
– Våra kunder är vana vid att vi har hög kunskapsnivå. Vi löser de problem där andra verkstäder går bet eftersom vi älskar problemlösning. Vi går inte hem förrän vi fixat det.
Text Maria Eriksson / Foto Max Alm Norell

En ny Volvobil innehåller runt hundra styrenheter i tre olika nätverk. Vid strul tänds lampan inne på Martin Kadikis elektronikhörna.
Biltekniks tips
o Gör en snabb bedömning på tio sekunder – skapa en bild av kundens behov och vad som är viktigt
o Möt kunden med energi och ett leende
o Kom ihåg namnet på kunden
o Låt kunden känna sig viktig
o Var ödmjuk
Så ökar du lönsamheten
o Många lyftar – gärna 1,5 per anställda, så att du slipper stillastående i verkstaden
o Se till att medarbetarna har hög kunskapsnivå, det minskar tiden för felsökning och ökar flödet
o Det är en fördel om medarbetarna är genuint intresserade av bilar, även utanför jobbet
o Intressera dig för dina kunder – det stillar nyfikenhet och visar engagemang
o Ta inte betalt förrän jobbet är klart
o Erbjud gratis lånebil vid service över dagen och längre om det är verkstaden som orsakat längre verkstadstid
o Skaffa en bra kundmottagare som skapar god stämning
Kommentera