Folk & Företag | 2019-12-06

Volvo mest poppis hos Kamux

Volvo XC60 var höstens överlägset populäraste modell hos begbilskedjan Kamux som för första gången publicerar statistik över sina mest besökta märken och modeller på nätet. Under september–november i år var alltså Volvo det märke flest besökare tittade efter.

De tre följande platserna på topplistan håller tyska tillverkarna BMW, Audi och Volkswagen. Strax efter kom Mercedes-Benz följt av Ford.
Toyota kvalar som första japan in på en klar sjunde plats på höstens Kamux-lista. Svansen på topp tio är sedan rätt jämnt fördelad mellan Tesla, Nissan och Opel.
– I motsats till i våra grannländer har japanska bilar traditionellt haft det svårare att slå igenom i Sverige, säger Tina Dahl, marketing lead på Kamux Sverige.

Lika överlägsen som Volvo är på märkeslistan är också XC60 bland modellerna. VW Passat kommer i höst in som tvåa, strax före Teslas Model S.
– Den populäraste elbilen i Sverige är utan tvivel Model S och vi märker att de blir allt vanligare i begagnathandeln också. Tesla väcker alltid stort intresse hos våra kunder”, säger Tina Dahl.
BMW 520 och Mercedes E-klass kompletterar höstens fem-i-topp bland modellerna.

Ettan bland de enskilda begagnade bilarna som väckte mest intresse under hösten var föga överraskande också en Volvo XC60. Andraplatsen däremot gick till ett för Sverige rätt ovanligt exemplar av den sportiga lyxvagnen Cadillac CTS.
– Det finns inte jättemånga av dem på våra breddgrader och intresset växte säkert av att Cadillac i somras lade ner tillverkningen av CTS-modellen, säger Tina Dahl.

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar