Nyheter | 2021-03-03

Volvo + Toyota = sant

Nu rör det på sig i Volvoledet. Och ett märke verkar ha fångat Volvo-handlarnas intresse: Toyota. Varför just Toyota?

Sedan Volvo sade upp Bilias återförsäljarkontrakt – trots att Bilia levererat mycket bra på flertalet nyckeltal, inte minst försäljningsvolym och kundnöjdhet – har oron varit stor i Volvoledet. Handlare har uttryckt sig i termer av att ingen går säker och att hela handlarsystemet är förlamat.

Osäkerheten i omvärlden är också stor med en ekonomi som är hårt belastad av pandemin, även om det inte fått fullt genomslag än, och ständigt förändrade regler kring tjänstebilar. Lägg därtill elektrifiering, digitalisering och tillverkare som gärna sitter i förarsätet och styr kosan mot en osäker framtid. Pandemin driver dessutom på omställningen.

Är det dags att ta ner skylten? Nejdå, nu kommer den entreprenöriella sidan hos Volvohandlarna fram; de ser om sina hus och förbereder sig för framtiden. Genom förvärv av verksamheter som säljer annat märke uppnås flera effekter – större omsättning, riskspridning och bättre förhandlingsposition mot tillverkarna. Med en bra portfölj blir en osäker framtid ljusare. Motorbranschen erfar att flera Volvohandlare nu gärna vill börja sälja Toyota. Några affärer är redan klara.

Sent 2019 köpte Bilbolaget i Sundsvall Toyota Center och blev då den fjärde svenska Volvohandlaren som säljer Toyota. Med tre miljarder i omsättning och 18 anläggningar på tio orter från Norrtälje i söder till Timrå i norr är ambitionen att växa ytterligare.

Och så har det blivit. På kort tid har två affärer blivit klara. I mitten av januari tillkännagavs att Bilbolaget köper Toyota Gävle från Europeiska Motor. Bara någon vecka senare blev köpet av Burlin Motor, med verksamhet i Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå, klart. Med 700 miljoner i omsättning och 110 anställda är Burlin Motor Bilbolagets hittills största förvärv. På de här fyra orterna har Bilbolaget ingen Volvoverksamhet så även geografiskt blir det en expansion.

– Man vill bli lönsammare och utveckla företaget, det är kul att hela tiden göra det bättre, och då är det naturligt att växa när bra tillfällen ges, säger Martin Persson, koncernchef för Bilbolaget.
Martin understryker att det finns många fördelar med att bli större.

– Men man måste ha bra lokal ledning. En sak som vi har lärt oss de senaste tio åren är att man måste lägga mycket resurser på HR-frågor och jobba mer systematiskt med dem när man kommer upp i en viss storlek.

Expansionen är också ett sätt att förbereda sig inför framtiden, som blev mer osäker i och med att Bilias kontrakt sades upp.

– I Volvohandeln har vi alltid haft avtal med två års uppsägningstid, vi har ju dragit på med investeringar men när det helt plötsligt blir en sådan här uppsägning, då blir man påmind om att det är två år som gäller.

– Ska man få lite volym på affären sneglar många mot Toyota och Kia. Vi gjorde första förvärvet för ett år sen, före turbulensen. Bilden är att Toyota är väldigt långt fram i teknikutvecklingen, de har hållit på i tjugo år med elektrifieringen. Det ett av de största märkena i Sverige och det finns ett stort bestånd att ta hand om därute.

Ett stort bolag med stora resurser ger goda förutsättningar inför framtiden.

– Alla talar om att elektrifieringen är så dyr, Toyota har redan kommit långt och tillverkar elva miljoner fordon om året så det finns en stor volym att sprida kostnaderna på.

Att Volvo-handlarna sneglar åt Toyota är alltså inte konstigt. Den stabila lönsamheten lockar. Toyota är känt för sin långsiktighet över hela världen. Exempelvis i USA undviker Toyota helt de desperata rabattutspel som amerikanska och europeiska konkurrenter ägnar sig åt.

– Toyotanätet har tjänat pengar, det har fungerat att vara liten Toyotahandlare, därför har de inte behövt konsolideras på samma sätt som andra märken, säger Martin Persson.

För Volvo ligger försäljningen till juridiska personer kring 75 procent – för Toyota är det tvärtom, men den ökar inte minst tack vare pluginhybriden RAV4 med en attraktiv spec.

Toyota har en rik portfölj med produkter i andra segment än Volvo, från Aygo under 130 000 till Land Cruiser och de är generellt billigare. Ett bra komplement till Volvo.

Ashkan Jamie är försäljningsdirektör för Toyota Sverige. Även han är positiv till förändringarna.

– Vi har några Volvohandlare sedan tidigare. Vår erfarenhet är att de tänker långsiktigt och investerar i fastigheter, lokaler och kundupplevelser. Den långsiktigheten passar bra med hur Toyota jobbar. Samtidigt ska tilläggas att vi har ett starkt existerande nätverk av återförsäljare som vi arbetar väldigt långsiktigt med, säger han.

Text Anders Parment

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *