Ett pilotprojekt i bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall pågår nu, vilket handlar om så kallad vehicle to home, alltså dubbelriktad laddning där elbilen används som lagringsbatteri för hemmet.
Dubbelriktad laddning kommer i framtiden att omvandla elbilar till rullande energilagringsenheter
Med en speciell laddbox för hemmet och ett system från Volkswagens partner HagerEnergy GmbH kan kunderna täcka så stor del av sin hushållsförbrukning som möjligt med sin solcellsanläggning. Båda företagen har startat ett pilotprojekt i Hudiksvall i Sverige där ett helt bostadsområde förses med bilar och tillhörande laddningsinfrastruktur.
ID-modeller som är utrustade med högvoltsbatteriet med en lagringskapacitet på 77 kWh (netto) kommer att kunna använda funktionen dubbelriktad laddning för att lagra el hemma. Volkswagen kan även aktivera funktionen för redan levererade bilar så snart bilarna har uppdaterats med en mjukvaruversion.
Via lagringen i bilen kan ett hus försörjas med solenergi även under flera molniga dagar eller på kvällen när solcellsanläggningen inte längre levererar el. Det innebär att kunderna själva kan bestämma när de vill hämta energi från det allmänna elnätet eller använda den egenproducerade elen som finns lagrad i bilens batteri.
Det är dessutom möjligt att ladda bilen i ett ögonblick när det finns mycket förnybar energi tillgänglig. Vindkraftverk behöver då inte stängas av för att det inte finns några förbrukare. Energi som inte behövs i elbilarna kan matas in i kundens hemmanätverk (Vehicle to Home). I framtiden kan elbilarna även leverera energi för att stabilisera elnätet.
Vid en genomsnittlig daglig förbrukning för ett hus på cirka 30 kWh kan bilen försörja huset med el under ungefär två dagar. Högvoltsbatteriet kan inte laddas ur under 20 % laddningsnivå, vilket säkerställer att man kan köra iväg med bilen.
Kommentera