Reaktionen på bonusbeskedet: ”Ett steg tillbaka”

Beskedet som kom i går kväll, att miljöbonusen för nya bilar slopas helt från och med i morgon, var oväntat.

Stefan Hellgren.

Stefan Hellgren, vd för Rolf Ericsons personvagnar, är besviken och förvånad, för branschens del och framför allt rent samhällsmässigt.

– Klart att det är en överraskning, det är inte alls de signaler vi hade fått och det kommer helt oväntat. Det här är mindre bra klimatpolitik vilket är konstigt, när alla världens forskare är eniga om vad som behöver göras. Det kommer inte att påskynda omställningen, tvärtom minskar takten. Alla vi handlare vill vara en del av omställningen, vi tycker det är kul och viktigt, och det här är helt klart ett steg tillbaka. Så ur ett samhällsperspektiv är det inte bra.

Däremot menar han att handlarna kanske inte påverkas så negativt på sikt.
– De flesta handlare har än så länge både fossildrivna och eldrivna bilar så det är ju ett konkurrensneutralt beslut. Just i dag gissar jag att vi kommer att teckna väldigt många nya elbilsordrar, alla vill hinna beställa före midnatt. Senare kommer vi troligen att säja färre av de bilarna.

En invändning mot bonusen brukar vara att den inte har så stor betydelse för den som är beredd att köpa en bil i halvmiljonklassen. Stefan Hellgren håller med om att vissa köparsegment inte påverkas, men menar att bonusen framför allt har starkt signalvärde om att omställningen är viktig.

– Det är därför förvånande att det här beslutet tas, som en blixt från blå himmel.

Han ifrågasätter också att malusen blir kvar, trots att bonusen försvinner.

– Hela syftet med malus är att finansiera bonusen, så varför tas inte den bort? Det blir inte gynnsamt för totalmarknaden om man vill sälja bilar framöver.

Klaus Silfvenius.

Klaus Silfvenius är bilhandelsansvarig på MRF och skräder inte orden:

– Bristen på framförhållning är vansinnig. Vi har alltid propagerat för långsiktighet och förutsägbarhet, vilket det här är motsatsen till. Vad det innebär konkret är svårt att överblicka just nu, utom att handlarna kommer att bli galet nedringda i dag. Men det tyder på bristande respekt för bilköparna och handlarna, som får ändrade förutsättningar i ett slag.

Klaus Silfvenius pekar särskilt på privatleasingen, som blir betydligt dyrare i och med beskedet.

– 70 000 delat på 36 månader är 2 000 kronor per månad, som de flesta som privatleasar kanske inte  har undanstoppade. Nästa år skulle bonusen ha varit 50 000, så det slår lite mindre hårt, men 1 500 blir det i alla fall.

Nella Bergström

One Comment

Tomas

Eftersom elbilar överhuvudtaget inte är några miljöbilar så ska naturligtvis inte någon miljöbonus utgå. Detta gäller även de flesta subventioner inom området miljö och klimat. Ett väldigt bra beslut.

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *