Bilcentrumgruppen kämpar mot cancer

Hallå där Matilda Gustavsson, marknadskoordinator på Bilcentrumgruppen Kristianstad! Ni har engagerat er i kampen mot prostatacancer, berätta!

– Ja, vi gick under november in som sponsorer till Mustaschkampen, som kämpar mot prostatacancer.

Hur kom det sig?
– Det är viktigt för oss att göra det vi kan och uppmärksamma organisationer som bidrar till ett bättre samhälle. Där vill vi ta vårt ansvar genom vår plattform och varumärke och nå ut till vår publik, och på så sätt bidra till förbättring.

Varför blev det just Mustaschkampen?
– Vi har sedan tidigare jobbat på lite olika sätt med Mustaschkampen, bland annat skänkt pengar till dem under olika evenemang. När november närmade sig kände vi att det var dags att stötta dem lite mer. Vi spånade på idéer om hur vi kunde följa deras sätt att marknadsföra sig – att blanda humor med allvar. Vi startade en intern mustaschtävling, donerade 100 kr per provkörd bil under två veckor, sponsrade mustaschkampen med 10 000kr och startade en offentlig insamling till dem, som vi delade på våra sociala kanaler och vår webbplats.

Har ni fått in några pengar, och kanske glada tillrop?
– Ja, dels har vi lyckats samla in 8 500 kronor, dels har kampanjen blivit väldigt positivt bemött av kunder som uppmärksammat vårt arbete och personal som haft eller har en koppling till sjukdomen. Och så fick vi finbesök av två herrar som själva jobbar ideellt med Mustaschkampen. De hade uppmärksammat oss och kom in och ville veta mer om vad vi gjorde, vilket resulterade i att de var hos oss under en lördag när vi hade extra öppet. Det känns bra att kunna bidra och det är något som vi vill och kommer att göra ännu mer av under nästa år.

Har ni gjort liknande kampanjer förut?
– Vi är väldigt aktiva med sponsring till både föreningar och organisationer. Under 2023 sponsrade vi bland annat IFK, Mjällby AIF, KIK, KDFF, IFK Hässleholm, Skyrup GK, Kristianstad KG och Diabetesfonden. Men detta var första gången som vi lade så mycket fokus på en och samma kampanj i form av insamling. Nu är vi i full gång med att planera 2024 och se över vilka vi ska sponsra och gå in i samarbeten med. Men vi kommer att jobba långsiktigt med åtminstone en organisation inom denna kategori.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *