Hennes röst väger tungt

Kristina Franzén, finanschef på Bilia, är utsedd till bilbranschens mäktigaste kvinna 2024.

 

Juryns motivering: 

”Hon är en av de viktigaste beslutsfattarna i branschen och hennes röst väger tungt när ett av Sveriges börsbolag beslutar om investeringar. Därtill är hon drivande när det gäller utveckling av branschen i allmänhet och företaget i synnerhet. Som om inte det vore nog är hon en erfaren, kompetent, lugn och inspirerande chef.”

Foto Anna Rehnberg

Grattis! Du är hög chef på en jättestor organisation, vad innebär det i ditt dagliga arbete?
– Jag ansvarar för Bilias ekonomifunktion, hållbarhetsarbete samt centrala inköpsfunktion. Bilia har drygt 5 000 anställda så jag personligen har inte möjlighet att träffa våra medarbetare på daglig basis. Jag jobbar i stället genom våra cirka 150 ekonomer, och vi som ett gemensamt ekonomiteam säkerställer att vi är nära medarbetarna i vår verksamhet.

Vad betyder mäktiga listan för företaget och dig?
– För Bilia är det en signal att vi är en stor och betydande aktör på marknaden, vilket är viktigt och kul för alla våra medarbetare. Jag tycker också det är en viktig vink om att vi önskar fler kvinnor på betydande roller. Listan är ett bra initiativ och jag uppskattar att det finns olika kategorier att nominera kvinnor till, och att man där även kan lyfta fram yngre kvinnor.

Hur hamnade du på din tjänst?
– Jag har en MBA-examen i ekonomi från Växjö och Göteborg och har jobbat som revisor i drygt sju år och som ekonom på SKF i drygt 20 år, innan jag började på Bilia.  Jag fick förfrågan från en rekryterare och efter att ha träffat Bilias vd Per Avander och delar av ledningsgruppen kände jag att Bilia var ett företag som lockade mig både professionellt och personligen. Jag var också sedan tidigare kund hos dem. Nu i dagarna har jag arbetat här i sju år.

Vilken är din ledarfilosofi?
– Att nyttja våra medarbetares samlade kompetens och ambition för att genom ständiga förbättringar utveckla sättet vi arbetar på. Att försöka jobba lite smartare varje dag är en bra devis att ta med sig till jobbet på morgonen, tycker jag.  Jag är övertygad om att alla personer vill göra ett gott jobb, och ett av mina uppdrag är att se till att vi skapar förutsättningar för det på olika sätt.

Vad är din erfarenhet av att arbeta i en starkt mansdominerad bransch?
– Jag har inte stött på några specifika problem eller fördelar med att vara kvinna. Sedan får man ha i åtanke att jag har jobbat som ekonom under alla mina år – vilket kanske är lite annorlunda jämfört med operativa roller i mansdominerade branscher. Inom ekonomifunktionen är det ju faktiskt en mer balanserad fördelning av kvinnor respektive män.

I nomineringen av dig står att du hittar lösningar på problem, har du något exempel?
– Jag försöker tillsammans med mina kollegor på ett systematiskt sätt lösa de frågor som dyker upp. Jag försöker tänka strategiskt men ändå vara pragmatisk för att komma vidare och involvera personer med rätt kompetens i olika frågor, så det blir rätt från början. I en stor organisation som Bilia är det viktigt att jobba tillsammans för att få med sig så många aspekter som möjligt i beslutsfattandet.
– Min ambition är att lyfta fram alla bra medarbetare och jag anser att alla grupper mår bra av en blandning av män, kvinnor, åldrar och bakgrund. Då får man bäst utväxling.

Hur ser framtiden ut för Bilia?
– Den ser lovande ut! Vi har under de senaste åren utvecklat verksamheten med nya bilvarumärken och nya servicetjänster, ett arbete som vi kommer att fortsätta under kommande år. Det pratas mycket om att bilbranschen är en bransch i förändring vilket är helt korrekt – men vi skall inte glömma bort att förändringar inte enbart innebär risker utan också möjligheter för framtiden.

Vilka svårigheter ser du?
– I vår bransch saknas det i stor utsträckning kvinnor med kompetens att jobba inom vår serviceaffär. Här behöver vi jobba tillsammans för att förmå unga kvinnor att välja en eftergymnasial utbildning som gör att vi kan erbjuda dem anställning hos oss. Inom vår bilaffär har vi en lite annorlunda situation då det finns kvinnor som kan jobba med försäljning. Även här tror jag dock att vi behöver jobba tillsammans inom branschen för att få in kvinnor, men det kan vi ju göra här och nu. Ett av våra hållbarhetsmål är att vi ska ha minst 30 procent kvinnor inom vår försäljningsverksamhet.

Hur ser din egen karriärmässiga framtid ut?
– För mig är det viktiga att ha ett jobb där jag bidrar till att utveckla verksamheten och mitt ansvarsområde. Jag har inte, och har inte heller haft någon, uttalad karriärplan utan har i stället valt att gå vidare när attraktiva och spännande möjligheter dyker upp.

 

Kristina Franzén
Bor: Hovås söder om Göteborg
Familj: Man, två döttrar, katt och två hästar
Kör: XC60 men har även en BMW samt en Mini i familjen

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *