Porträttet: Skidkungen blev Porscheproffs

Vägen till bilbranschen var minst sagt kurvig: från skidbacken till Porsche center i Uppsala, där Thomas Fogdö hittade sitt drömjobb som servicemarknadschef.

Thomas Fogdö vann fem världscupdeltävlingssegrar och en totalseger i slalomcupen, tills karriären alldeles för abrupt tog slut en kall februaridag 1995. Under ett träningsåk i Åre bröt han ryggen och blev förlamad från midjan och nedåt. Livet tog då en annan väg.

Efter många år som föreläsare, expertkommentator, coach i idrottspsykologi och mental rådgivare bildade han familj och har i dag en hustru och tre flickor i tonåren. Sedan några år tillbaka är han servicemarknadschef på Porsche center i Uppsala.

– Jag gillar att arbeta med och utveckla människor. När jag fick chansen att komma hit tog jag den direkt. Jag har dessutom alltid gillat bilar, jag har aldrig skruvat, men varit oerhört fascinerad av branschen där mycket är ett lagarbete. Det var också en sporre jag ville ha och behövde.

Bristen på erfarenhet i bilbranschen tar han igen genom att lära sig mer.

– Med det arbetslag vi har är jag den minst viktiga personen. De som gör det riktiga jobbet är alla runt omkring mig, säger Thomas Fogdö, som hade en leksaksbil föreställande en röd Porsche 911 när han var liten. Han tycker att Porsche lyckats utveckla sitt varumärke utan att förstöra formen.

Ibland besöks utställningshallen av ungdomar som tar bilder med mobilerna och drömmer.

– Jag kan vara lite avundsjuk på dem som inte just nu kan köpa bilen, men som vill komma hit och känna stämningen. Jag drömde själv om en sportbil i många år och när jag hade möjlighet att köpa en tack vare pengarna som jag tjänade som skidåkare, kom olyckan, så jag hann inte, säger han.

Sedan dess har han emellertid haft två 911:or och en Taycan.

Servicemarknaden är en viktig del av bilaffären, menar Thomas Fogdö.

– Många har både bra och dåliga erfarenheter från verkstadsbesök, men om de som arbetar på verkstaden gör ett bra jobb kommer kunderna tillbaka.

Han har tagit med sig en hel del från idrottsvärlden till verkstaden, till exempel noggrannhet, förutseende och planering.

– Service och upplevelse är viktigt, men du blir inte bäst utan att förbereda dig noggrant. Det är ett idogt arbete som gäller och inte tur eller något som finns i generna och blodet, säger han.

Han fortsätter:

– Är vi tillfreds och professionella, kommer kunderna att märka det. Vi arbetar med att förfina de processer vi använder, som att ha stödjande samtal med alla medarbetare. Jag menar inte ett utvecklingssamtal en gång i kvartalet, utan uppföljande samtal varannan vecka med alla.

Han vill veta hur de tänker på lång sikt, hur de vill att kunder ser på företaget, vad de tror att kunderna ser, vad kunderna förväntar sig, vad man har för förväntan utåt. Med den informationen kan Porsche center ta fram en behovsanalys eller ett måldokument, som innehåller hårda mätbara mål.

– Men framför allt vill jag veta att de när året är slut skall känna att de har gjort sitt yttersta, allt de har kunnat göra. Helst vill jag inte höra att ”jag borde ha gjort”, eller ”varför gjorde jag inte så”. Det handlar också om hur vi ska vara mot varandra.

Thomas Fogdö har skrivit böcker om målfokusering, att ta sig förbi svårigheter, lära sig av framgångar i stället för att fokusera på misslyckanden.

– Motstånd i bilbranschen blir en fråga om förändring när det är en sådan ryckig utveckling. Alla kommer att möta det på olika sätt. Jag gillar att hitta lösningar till problem, allt från hur vi får ihop dagen till att lyfta blicken och se framåt. Det är en otroligt spännande tid med bilmärken som man aldrig hört talas om ihop med traditionella bilmärken som varit världsledande under lång tid. Oförutsägbarheten är vansklig och kommer sannolikt bara att bli större framöver.

Han menar att verkstäder behöver jobba mer proaktivt, att hjälpa kunden att förstå vad de har behov av.

– Många tror felaktigt att elbilar inte kräver service eller tillsyn, men elbilar är tunga och till exempel däcken slits mer, så vi får ta på oss rollen att utbilda och förklara. Även en elbil behöver kärlek.

Han vinnlägger sig också om goda attityder på företaget.

– Den dagen vi ser kunden som besvärlig har vi misslyckats grovt. Vi är här för dem. Det är vår enda uppgift. Missar vi att se dem, med det enklaste ”hej” när de kommer in genom dörren, ska vi inte vara här. Däremot ska vi informera och hjälpa kunden till goda beslut. De måste förstå konsekvenserna av olika alternativ. De ska se oss som goda rådgivare, inte att vi ska sälja på dem saker de inte behöver. Det ska vara välinvesterade servicearbeten.

Alla bilar som ska repareras gås igenom med kunden före reparationen för att visa vad som behöver göras och föreslå åtgärder, som en däckkalibrering om däcken är snedslipade.

– Vi rullar in bilen och ser till att det inte blir några överraskningar, att vi kan beställa komponenter i tid för att förkorta verkstadstiden. Det något som kunderna gillar, det ser vi i våra betyg för kundnöjdhet, säger han.

Som arbetsledare beskriver sig Thomas Fogdö som lyssnande, närvarande, tillgänglig men krävande och lite petig. Det är något som fordonstekniker Mats Widegren håller med om.

– Han ställer höga krav, men är väldigt närvarande, vilket jag ser som ganska ovanligt, säger Mats Widegren.

Mer om Thomas Fogdö

Thomas Fogdö är född i Gällivare och började som sexåring åka slalom i Friluftsfrämjandets skidskola. Efter skidgymnasiet i Gällivare tog han fem världscupdeltävlingssegrar i slalom och en totalseger i slalomcupen. För snart 30 år sedan, den 7 februari 1995, bröt han ryggen under ett träningsåk i Åre och blev förlamad från midjan och nedåt, vilket ledde till att han blev rullstolsburen. Efter olyckan verkade han som föreläsare, mental rådgivare och författare. Sedan ett par år är han servicemarknadschef på Porsche center Uppsala.

Bor: Uppsala
Familj: Fru och tre barn
Kör: Bland annat Porsche

Text Maria Eriksson

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *